Fysik

Emnet impuls

29. august 2018 af kevz1234 - Niveau: A-niveau

Hej jeg sidder og bøvler med en opgave..   "En træklods med massen 0,85 kg ligger i hvile på et underlag. Hvor friktionskoefficienten er my = 0,25. Et projektil på massen 5 g skydes ind i træklæodsen, hvor det sætter sig fast. Træklodsen bevæger sig herefter 2 , før den går i stå".

a) Hvor stor var klodsens hastighed, lige efter projektilet har boret sig fast?

Jeg har tænkt at jeg selvfølgelig skal beregne Fgnid = -m*g*my   . Og deraf har jeg tænkt på at kræften må have ændret sig til den kinetiske energi? Synes ikke rigtig jeg kommer længere end dette her.. :(

Tak for hjælpen på forhånd!


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. august 2018 af swpply (Slettet)

Det virker til at du mangler hastigheden af projektilet inden det sætter sig fast.


Svar #2
29. august 2018 af kevz1234

Det står desværre ikke i opgavebesvarelsen.. :(  I b'eren skal man dog beregne projektielets hastighed hinden den rammer klodsen..


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. august 2018 af swpply (Slettet)

Lad m = 0.005 kg benævne massen af projektilet, M = 0.85 kg benævne massen af træklodsen og μ = 0.25 benævne friktionskoefficienten imellem klods og underlag.

Hvis v er hastigheden af klodsen og projektilet lige efter projektilet har boret sig fast. Da har systemet den kinetiske energi

                                                      E_\text{kin,1} = \frac{1}{2}(m+M)v^2.

Knidningskraftens arbjede er givet ved

                                A_\text{gnid} = \int_{0}^{d}F_\text{gnid}\,dx = -(m+M)g\mu d,

hvor d = 2 m betegner længden klodsen og projektilet tilbageligger inden de kommer til hvile.

Der gælder derfor at

                                              A_\text{gnid} = \Delta E_\text{kin}\equiv E_\text{kin,2} - E_\text{kin,1}

og da Ekin,2 = 0 har vi at

                                               (m+M)g\mu d = \frac{1}{2}(m+M)v^2.

Hvorfor at

                                                                       v = \sqrt{2g\mu d}.


Brugbart svar (0)

Svar #4
29. august 2018 af swpply (Slettet)

#2

Det står desværre ikke i opgavebesvarelsen.. :(  I b'eren skal man dog beregne projektielets hastighed hinden den rammer klodsen..

Nej, undskyld. Det var mig der var forhurtig på tasterne ;-)


Skriv et svar til: Emnet impuls

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.