Biologi

Stivelse - hvad indebærer det?

29. september 2018 af Alrighty - Niveau: C-niveau

Hej

Er lige startet på biologi c niveau.

Som jeg har forstået, er stivelse de polysakkarider der kan blive fordøjet.

Men eftersom både polysakkarider og disakkarider er opbygget af monosakkarider, kan man så ikke også kalde disakkarider for stivelse? Og evt monosakkarider?

Spørgsmålet kommer fordi at der står i min lærebog at spyttet indeholder et enzym, spytamylase, der nedbryder nogle af bindingerne mellem glukosemolekylerne i stivelse. Og jeg tænker at forskellen mellem disakkarider og polysakkarider er jo bare antallet af bindinger, så spytamylasen nedbryder vel også bindingerne mellem disakkariderne?


Brugbart svar (1)

Svar #1
29. september 2018 af AngelOneOne

Hej,

Du ret så langt som det er glykosidbindinger der binder både di- og polysacchariderne sammen. Forskellen ligger i mellem hvilke C-atomer i hvert monosaccharidmolekyle, som bindingen går fra. I sucrose (almindeligt sukker), hedder bindingen α-1,2 (går fra C-atom 1 i glucose til C-atom 2 i fructose). I amylose (den lige lange kæde af stivelse), går bindingen fra α-1,4 (C-atom 1 i det ene glucosemolekyle til C-atom 4 i det andet glucosemolekyle). Amylase bryder α-1,4 bindinger og ikke α-1,2 bindinger. Derfor nedbryder spytamylase ikke f.eks. sucrose i dens bestanddele, men klipper bindinger i amylosestivelse.

Nedbrydningen af amylopectinstivelse, er lidt mere kompliceret, for det ligner nærmere et net, hvor det består af lange kæder (som amylose), men disse kæder er også bundet sammen med andre kæder, med tværgående bindinger. Amylopectin indeholder α-1,4 glycosidbindinger i de lange kæder, men de bindinger der binder de lange kæder på tværs, er α-1,6  glycosidbindinger.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Stivelse - hvad indebærer det?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.