Matematik

Hjælp til at løse andengradsligning!

01. oktober 2018 af Ama123lie (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej allesammen, jeg har en aflevering i matematik B og jeg har svært ved den her opgave

Løs følgende andengradsligning:

x-2=6/x+3 

Nogen der kan hjælpe?

Brugbart svar (0)

Svar #1
01. oktober 2018 af janhaa

Hej allesammen, jeg har en aflevering i matematik B og jeg har svært ved den her opgave

Løs følgende andengradsligning:

x-2=6/x+3 

Nogen der kan hjælpe?

?

x-2=6/x+3 

?

Svar #2
01. oktober 2018 af Ama123lie (Slettet)

Dette er opgaven jeg har fået

(Opgave 3)

Vedhæftet fil:Mat-aflevering 2.pdf

Brugbart svar (1)

Svar #3
01. oktober 2018 af swpply (Slettet)

Gang på begge sider af lighedstegnet med x, hvorfor at du får

(1)                             x^2-2x = 6 +3x

for x\neq0. Nu er det bare at flytte lidt rundt på lendende og benytte formlen for rødderne til en andengadsligning.

Alternativt kan du også faktorisere (1) på følgende måde

(x+1)(x-6) = 0 

hvorfra at du trivielt kan aflæse at rødderne for andengradsligningen er x=-1 og x=6.

Svar #4
01. oktober 2018 af Ama123lie (Slettet)

Forstår godt det første, men kan ikke komme videre derfra med formlen for rødderne..

Brugbart svar (0)

Svar #5
01. oktober 2018 af janhaa

x^2-5x-6=0\\ x_1=-1\\ x_2=6

via abc-formel

Brugbart svar (0)

Svar #6
01. oktober 2018 af mathon

\small \small \begin{array} {|c|c|c|c|c|c|c|} a&b&c&d&\sqrt{d}&\textup{mindste rod}&\textup{st\o rste rod}\\ \hline 1&-5&-6&(-5)^2-4\cdot 1\cdot (-6)=7^2&7&\frac{-(-5)-7}{2\cdot 1}=-1&\frac{5+7}{2}=6 \end{array}

Brugbart svar (0)

Svar #7
01. oktober 2018 af Eksperimentalfysikeren

I den aktuelle ligning er koefficienterne hele tal. Hvis ligningen har rationale rødder gælder der, at hvis en rod er r=p/q, hvor p er er helt tal og q et naturligt tal, så går den numeriske værdi af p op i den nummeriske værdi afkonstantleddet og q går op i den nummeriske værdi af koefficienten til x2. De tal, der går op i 6 er 1, 2, 3 og 6. Da koefficienten til x2 er 1, er q=1. Så man prøver simpelthen at indsætte tallen ±1, ±2, ±3 og ±6 i ligningen og ser, om nogle af dem opfylder ligningen.

Hvis det ikke er tilfældet, må man tage det kraftigere skyts i brug, som det er gjort i #6.

Skriv et svar til: Hjælp til at løse andengradsligning!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.