Kemi

store molekylers polaritet

03. oktober 2018 af Taiwan (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg ved at man bestemmer polaritet ved at se på summen af bindingernes polaritet.
Der er et hav af videoer der viser hvordan man finder ud af om vand og andre simple molekyler er polære/upolære, men hvordan gør man når det er de lange store molekyler med forskellige vindinger, er der noget med at 4 upolære bindinger opvejer en polær binding? Jeg ved jeg har haft noget om det men jeg kan ikke finde det. Jeg så en film der sagde at man skulle gange antallet af polære bindinger med 6, men min lærer sagde at det ikke var rigtigt. (Jeg er fjernkursist så det er ikke så nemt at spørge min lærer ind) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. oktober 2018 af Heptan

Ja, der er en tommelfingerregel der siger 4 upolære grupper pr. 1 polær gruppe. Det er en grov regel, men meget nyttig.

Hvis man skal gøre det helt rigtigt, tager man, som du siger, summen af bindingernes polaritet. Det kan man få en computer til, og så får man et dipolmoment for molekylet. Hvis dipolmomentet er 0 eller tæt på 0, er det upolært.

Men 4:1 reglen er den du skal benytte på kemi C/B/A. Jeg tæller typisk bare antallet af N/O atomer versus antallet af C atomer.


Skriv et svar til: store molekylers polaritet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.