Fysik

Varmeoverførings areal (Termo Dynamik)

16. oktober 2018 af jbu_72 - Niveau: Universitet/Videregående

Hej

Jeg sidder og river mig selv i håret over denne opgave.

Jeg har i et tidligere spørgsmål regnet ud, at jeg trækker -6.75*10^5W ud fra nogle røggasser som bliver nedkølet. Energien bliver overført til vand som så stiger i temperatur. 

Gennemsnitstemperaturen på Røggassen er 120+45/2=82,5K
Gennemsnitstemperaturen på Vandet som bliver varmet op er 42+50/2=46K
(Temp Ind og Ud af rør for vand og Gas er begge oplyst i opgaven)

Mit opgave er nu at finde det nødvendige overfladeareal af de rør hvori gasserne ryger igennem, for at mit udtrukne energi kan trække igennem.

Jeg kender Varmeovergangstallet på Røggas til Rør    30W/m^2*K     (Oplyst i Opgave)
Jeg kender Varmeovergangstallet for Rør til Vand        1000W/m^2*K (Oplyst i Opgave)
Jeg kender varmekonduktiviteten gennem røret (Stål) 14,5W/m*K      (Fundet i tabel i lærebog)
Tykkelsen på mit rør hvor i røggassen er og vandet på den anden side er 1mm. (Oplyst i Opgave)

Mit umiddelbare setup var at solve følgende udtryk. Hvor Q=ΔT/RTotal
Hvor Q er min energi, T er temperatur og R er min modstand igennem alle 3 faser. 

(Man kan se hvad jeg har gjort på billedet. Men det giver mig intet resultat - Da det umiddelbart er nemt at se at min enhed m går ud alle steder....) 

Håber at i kan hjælpe! Tak :-) 

Vedhæftet fil: Studieportal.PNG

Svar #1
16. oktober 2018 af jbu_72

Det gik op for mig umiddelbart efter at jeg havde smidt opslaget op. Tak Anyways!


Brugbart svar (0)

Svar #2
16. oktober 2018 af Riehm4

Jeg kan hjælpe dig ved at sige at termodynamik staves i et ord :)


Skriv et svar til: Varmeoverførings areal (Termo Dynamik)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.