Biologi

Daphnia Magna forsøg.....Vil bliver rigtig glad for din hjælp

17. oktober 2018 af HFNU (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg er  i gang med at forstå et forsøg i biologi, som jeg har svært ved . Er der en som har lyst til at hjælpe mig med at forstå teorien, sådan at forsøget bliver lidt lettere at arbejde med. Det er det sidste jeg ikke helt forstår hvad der menes med(synergien tilsammen vil give 50 slag pr. min)

Dette står i teorien: 

Daphna Magna er en lille ferskvandskrebs. Den er meget velegnet som forsøgsdyr, da  den er så gennemsigtig, at dens indre organer let kan iagtages. I dette forsøg iagttages dafniens hjerte for at se , om der er overenstemmelse mellem hjertefrekvensen og de kemiske forhold i dafniens miljø.

I dette forsøg undersøges det, om der er tale om, at de to stoffer-nikotin og koffein har en synergieffekt på pulsen.

Med synergieffekt menes der, at effekten af de to stoffer er større end summen af de to effekter de to stoffer giver hver for sig. Hvis f.eks. nikotin i en given koncentration hæver pulsen med 10 slag pr. min og nikotin giver en forøgelse med 20 slag pr. min. så  vil der være tale om synergi, hvis de to stoffer tilsammen giver en forøgelse på 50 slag pr. minut


Brugbart svar (1)

Svar #1
17. oktober 2018 af AngelOneOne

Hej,

Jeg kan godt forstå at du bliver lidt forvirret. Hvis effekten af de to stoffer når de er blandet sammen, er større end de individuelle stoffers effekt lagt sammen, så er der tale om synergieffekt. Det betyder ikke at de tilsammen skal give 30 (10+20 slag), men at de, når de optræder sammen, skal give en værdi der er større end 30. Altså ville alle værdier fra 31 og op, indikere en synergieffekt - De to stoffer forstærker hinandens virkning.

Medicinsk er det meget vigtigt at vide om et stof fra en pille forstærker eller formindsker effekten af et stof i en anden pille, for at forhindre at patienter får en måske farlig forøget effekt at et stof, eller at stoffets effektivitet bliver mindre, så patienten skal have en højere dosis.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (0)

Svar #2
17. oktober 2018 af Lillon (Slettet)

#0

Med synergieffekt menes der, at effekten af de to stoffer er større end summen af de to effekter de to stoffer giver hver for sig. Hvis f.eks. nikotin i en given koncentration hæver pulsen med 10 slag pr. min og nikotin giver en forøgelse med 20 slag pr. min. så  vil der være tale om synergi, hvis de to stoffer tilsammen giver en forøgelse på 50 slag pr. minut

Det forstår jeg heller ikke...Hvor er de to stoffer? Der findes kun nikotin i eksemplet - og den hæver pulsen med 10 slag eller 20 slag??? Hvad er med koffein?

Generelt:

additiv effekt = fx stof A: forøgelse 10 - stof B: forøgelse 20 - A og B: forøgelse 30 (= 10 + 20)

synergieffekt = fx stof A: forøgelse 10 - stof B: forøgelse 20 - A og B: forøgelse fx 50 (> 10 + 20)


Brugbart svar (1)

Svar #3
17. oktober 2018 af AngelOneOne

Hej,

Der må være en fejl i teksten... De to stoffer er som beskrevet tidligere i eksemplet, nikotin og koffein. Altså forøger det ene hjerterytmen med 10 og det andet (koffein vil jeg tro) forøger med 20.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #4
17. oktober 2018 af HFNU (Slettet)

Nu forstår jeg det godt. 

Mange tak for hjælp til opgaven


Skriv et svar til: Daphnia Magna forsøg.....Vil bliver rigtig glad for din hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.