Matematik

Ny softice maskine

25. oktober 2018 af piamendy - Niveau: C-niveau

God morgen

Har fået en opgave om et par der ejer en slikbutik og de overvejer at udvide deres sortiment så de beslutter sig for at de vil sælge softice. De undersøgermarkedet og en bekendt som også sælger softice deler sine erfaringer med dem vedr.sammenhængen mellem pris og efterspørgsel på softice. Han har fundet ud af denne sammenhæng mellem efterspørgsel og prisen pr. softice:

AFSÆTNING             PRIS

50                                 30

95                                25,5

145                              20,5

200                              15

300                               5

De undersøger så muligheden for at anskaffe en softicemaskine og ender med 3 forskellige muligheder for at få softice ind i sortimentet.

Mulighed 1

De får et tilbud om at leje en  softicemaskine for 1000,- kr pr dag. Men ud over en softicemaskine skal der også bruges softicemix, softicesmag og drys son koster 5 kr. pr solgte softice.

Mulighed 2

Fra en anden leverandør har de også fået et tilbud om at leje af en maskine. Her er lejen 2000,- kr. pr. dag, men med variable omkostninger ( til mix,smag og drys ) er kun på 3 kr. pr solgte softice.

Mulighed 3

I stedet for at leje en softicemaskine overvejer de at tage et lån i banken og købe en maskine. Maskinen kan købes for 25.000,- kr. og der skal betales 6% p.a i rente på lånet. Der skal afbetales hver måned på lånet og det skal være tilbagebetalt på 3 år.

Efter en del overvejelser ender de på, at de variable omkostninger ved denne løsning vil være 7,50 kr. pr. softice.

Ydelsen på lånet kan ses som den faste omsætning.

SPØRGSMÅL OG VURDERING.

1. For hver af de 3 muligheder skal du overveje betydningen for den afsætning, der giver størst overskud. Og hvad bliver overskudet i hver af de 3 tilfælde.

2. Hvilket af de 3 alternativer er økonomisk mest attraktivt.

3. Lav en funktionsanalyse af din omsætningsfunktion.

Som altid er jeg på bar bund. Det eneste jeg ved er at jeg skal lave en tabel på med afsætning og pris og derfeter lave et diagram og det er det .

Jeg har virkelig brug for hjælp igen desværre.

Tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. oktober 2018 af AMelev

#0
AFSÆTNING  daglig?           PRIS pr. stk?

Ydelsen på lånet kan ses som den faste omsætning omkostning?

Jeg går ud fra, at der er tale om det, der er markeret med rødt.
I så fald  kan du sammenligne de to første muligheder på dagsbasis, men sammenligningen med mulighed 3 kræver, der sammenlignes på månedsbasis. Regn med 30 dage pr. md.
Du skal lave en tabel med mdl. afsætning, stk.pris, mdl. omsætning, mdl. omkostninger og mdl. fortjeneste i hvert af de tre tilfælde.

Mdl. omsætning/kr = dgl. afsætning · stk.pris · 30
Mdl. omkostninger/kr
   Mulighed 1: 30·1000 + 5·Mdl. afsætning
   Mulighed 1: 30·2000 + 3·Mdl. afsætning
   Mulighed 1: Mdl. ydelse*) + 7.5·Mdl. afsætning

Mdl. fortjeneste = Mdl. omsætning - Mdl. omkostninger

*) 6% p.a. ~½% pr. md. og der er 36 mdr. på 3 år, så den mdl. ydelse er y=25000\cdot \frac{0.005}{1 - (1 + 0.005)^{-36}}


Svar #2
26. oktober 2018 af piamendy

god morgen.

tusind tak amelev det hjalp.


Svar #3
07. november 2018 af piamendy

hej gvad har jeg gjordt forkert 

jeg føler virkelig der er noget der ikke stemmer hvem kan lige kikke på det den skal afleveres i morgen 

Vedhæftet fil:Afsluttende opgave.docx

Svar #4
07. november 2018 af piamendy

her er mine svar

Vedhæftet fil:softice.docx

Brugbart svar (0)

Svar #5
07. november 2018 af AMelev

Den lineære model y = a·x + b for afsætning som funktion af pris er fin, men så roder du.
Det, du har markeret med gult, er forkert.
y = -10x + 350, så a = -10 og b = 350.

I resten har du ikke fulgt anvisningerne i #1, men har fulgt nogle andre vildveje.

Du skal lave en tabel med mdl. afsætning, stk.pris, mdl. omsætning, mdl. omkostninger og mdl. fortjeneste i hvert af de tre tilfælde.

Det har du ikke gjort - du har regnet med en daglig omsætning på 350, men det er en dårlig forrretning, da det svarer til en stk.pris på 0 kr. Du skal se på, hvad der giver størst fortjeneste (overskud).

Du har heller ikke beregnet den månedlige ydelse, men i stedet set stort på, at der tale om et annuitetslån og ikke en almindelig fremskrivning.

*) 6% p.a. ~½% pr. md. og der er 36 mdr. på 3 år, så den mdl. ydelse er y=25000\cdot \frac{0.005}{1 - (1 + 0.005)^{-36}}

Se vedhæftede, hvor prisen på ismaskinen er sat til 250 000 kr. Du kan ændre den i formlen for ydelsen.

Umiddelbart ser oplysningerne i opgaven helt urealistiske ud. Hvorfor skulle man betale 30 000 eller 60 000 kr. pr. md. i leje, hvis maskinen kan købes for mindre - selv om de variable omkostninger er højere?
Enten skulle prisen på maskinen nok være 250 000 kr., hvilket også giver mening, at man skulle låne til. Eller også skulle leje af maskine være hhv. 1000 kr. og 2000 kr. pr. md - ikke pr. dag. 
Om det er det ene eller det andet eller noget helt tredje, kan vi selvfølgelig ikke vide.

Vedhæftet fil:Softice-maskine.zip

Svar #6
07. november 2018 af piamendy

hej Amelev

Tak for respond den her opgave er virkelig forvirret og problemet er at den er min afsluttende opgave som jeg kan komme op i til eksamen i december. den virker helt forkert som du også skrev.

Det du har sendt mig er den omfattet hele opgaven eller skal man lave 3 beregninger som den du har sendt for som jeg har sagt før så er jeg ikke god til matematik overhoved selvfølgeæig kan jeg regne men der er bare visse ting jeg ikke kan. Så den opgave er et stort problem.


Brugbart svar (0)

Svar #7
07. november 2018 af AMelev

Hvis jeg var dig, ville jeg sætte lånebeløbet i formlen for ydelsen, så der står 25 000, som angivet i opgaven.

Omkostningerne er jo forskellige for de tre muligheder, derfor har jeg kaldt dem omk_1, omk_2 og omk_3. Tjek  beregningsformlerne i række 2 - passer de med formlerne i #1.
Tilsvarende med fortjenesten i den næste tabel. 

Ud fra Fotjeneste-tabellen kan du svare på sp. 1 og sp.2

Prøv at google "softicemaskine" Leje/Salg og se priser der - selv om tallene virker urealistiske, er de det måske ikke.


Svar #8
07. november 2018 af piamendy

okay super tusind tak for hjælpen igen 

pia


Svar #9
08. november 2018 af piamendy

god morgen hvordan regner jeg så prisen ud pr softice/bæger ?

Undskyld jeg spørger så meget men skal være færdig med den her opgave i morgen tidlig

pia


Svar #10
08. november 2018 af piamendy

hej hvordan beregner jeg omsætningsfunktionen  skal lave beregninger til spørgsmål 1-2.

Og man skal kun lave beregning af leje af softice maskinen for 1 dag og ikke andet 

nogen der kan hjælpe


Brugbart svar (0)

Svar #11
08. november 2018 af AMelev

Du har lavet omsætningsfunktionen - den lineære y = -10x + 350, så du mangler bare sp. 3, hvor jeg foreslog, at du googlede tilbud (køb/leje) og sammenlignede dem med de tre muligheder i opgaven

Jeg forstår ikke, hvad du mener med

Og man skal kun lave beregning af leje af softice maskinen for 1 dag og ikke andet 

nogen der kan hjælpe


Svar #12
09. november 2018 af piamendy

hej AMelev

skrev dette da jeg har fundet ud af fra min lære at i opgave 1-2 med leje af maskiner skal beregninger laves for 1 dag og ikke en måned. osv.

Så al det jeg har lavet er forkert desværre siger min lære.

Og jeg kan ikke nå at lave det om da det skal afleveres idag senest i aften og det kan jeg ikke nå da det er en stor opgave for mig. så jeg må se det i øjene at jeg dumper i matematik og kan derfor ikke komme videre i min uddannelse men tak for den hjælp du har givet mig.


Brugbart svar (0)

Svar #13
09. november 2018 af AMelev

Ok, det burde være skrevet. Hvordan man så vil sammenligne med den tredje forstår jeg dog ikke.
Men metoden er jo den samme - der skal bare ikke ganges med 30 -- så det er som sådan ikke forkert. Det bør du sagtens kunne nå at ændre i formlerne i regnearket.


Svar #14
09. november 2018 af piamendy

jeg prøver at kkke på det har indtil kl 16 tak igen 

ja det er en mystisk opgave aner jo ikke engang hvor meget en softice kommer til at koste osv 


Svar #15
09. november 2018 af piamendy

og da jeg ikke skal gange med 30 så må det jo bare ganges med 1 er det korrekt ?


Brugbart svar (0)

Svar #16
09. november 2018 af AMelev

Ja eller slet ikke ganges.


Svar #17
09. november 2018 af piamendy

okay takker igen

Hvordan laver jeg så en omkostningsmodel nu når vi er igang for er snart ved at være færdig 


Brugbart svar (0)

Svar #18
21. september 2020 af madsolsen00

hej piamendy, hvad blev dit endelige reslutat?
sidder selv med opgaven lige nu og den giver virkelig ingen mening i mit hovede...


Brugbart svar (0)

Svar #19
24. september 2020 af AMelev

#18 Læg lige et billedeaf din opgaveformulerong op.


Brugbart svar (0)

Svar #20
31. maj 2021 af Mimi823

#18

hej piamendy, hvad blev dit endelige reslutat?
sidder selv med opgaven lige nu og den giver virkelig ingen mening i mit hovede...

Hej Mads sidder selv med opgaven nu... har du evt din opgave liggende ..:) har selv svært ved den, mange tak på forhånd


Forrige 1 2 Næste

Der er 25 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.