Matematik

Beregning af korrekt hastighed

17. november 2018 af Minniei - Niveau: C-niveau

Jeg har vedhæftet en opgave, hvor at man skal se, hvem af tre piger går hurtigst. Jeg har fået svaret C) Karin, men det korrekte svar, har jeg fået at vide, er A) Ida.

Jeg har sagt at pigerne har flg. hastigheder:

Ida=x

Jane=2(x)+1/2(x)=2,5x

Karin=2(2,5x)+1/2(2,5x)=6,25x

Ud fra det vil jeg mener, at Karin er hurtigst, men svaret er Ida, så jeg må have misforstået noget. Har nogen mulighed for at forklare mig hvordan opgaven rigtigt skal regnes


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. november 2018 af ringstedLC

\begin{align*} Ida_{t} &= x_1+x_2\;,\;x_1=x_2=tid_{ud}+tid_{hjem} \\ Jane_{t} &= 0.5x_1+2x_2=\;? \\ Katrin_{t} &= 0.5\cdot 0.5x_1+2\cdot 2x_2=\;? \end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #2
17. november 2018 af AMelev

Du skal bestemme tiden T, det tager de tre pige at tilbagelægge strækningen s frem og tilbage.
Tid = Strækning/Fart
Som du selv forslår sættes Idas fart til x

Ida: T_{\textup{Ida}} = \frac{s}{x}+ \frac{s}{x}=2 \frac{s}{x}

JaneT_{\textup{Jane}} = \frac{s}{2x}+ \frac{s}{\frac{1}{2 }x}= \left (\frac{1}{2}+\frac{1}{\frac{1}{2}} \right ) \frac{s}{x} = ?\frac{s}{x} sæt på fælles brøkstreg og beregn

Karin T_{\textup{Karin}} = \frac{s}{4x}+ \frac{s}{\frac{1}{4 }x}= \left (\frac{1}{4}+\frac{1}{\frac{1}{4}} \right ) \frac{s}{x} = ?\frac{s}{x} sæt på fælles brøkstreg og beregn


Svar #3
17. november 2018 af Minniei

Så får jeg Karin til 4,25x, mens så er hun stadig hurtigst?


Brugbart svar (0)

Svar #4
18. november 2018 af ringstedLC

Det er tiden, der beregnes...!


Brugbart svar (0)

Svar #5
18. november 2018 af AMelev

Du får forhåbentlig Karin til 4.25 \frac{s}{x}

Antag, at \frac{s}{x} er fx 1 time.


Skriv et svar til: Beregning af korrekt hastighed

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.