Kemi

Opgave om pH

25. november 2018 af Stjerneskud2016 - Niveau: B-niveau

Hej!

Hvordan skal jeg beregne stofmængden når jeg ikke volumen?

Jeg ved at jeg skal bruge pufferligningen til sidst og defor skal jeg beregne den aktuelle koncentration af syren og basen.

Stofmængden af basen, er det så basens stofmængde på produktsiden?

Mange tak på forhånd!

Vedhæftet fil: Opgave med pH.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
25. november 2018 af Soeffi

Brugbart svar (1)

Svar #2
25. november 2018 af mathon

b)
                                \small CH_3CH(OH)COOH\, _{\textit{(aq)}}\; +\; H_2O\, _{\textit{(l)}}\; \rightleftharpoons \; CH_3CH(OH)COO^-\, _{\textit{(aq)}}\; +\; H_3O^+\, _{\textit{(aq)}}
\small \textup{lige\ae gtsmolariteter:}                   \small c-\alpha \cdot c                                                      \small \alpha \cdot c                             \small \alpha \cdot c     

Brugbart svar (1)

Svar #3

b) fortsat

hvoraf ligevægtsbrøken:

\frac{\left [ H_3O^+ \right ]^2}{c-\left [ H_3O^+ \right ]}=10^{-pK_s}\qquad 0<\left [ H_3O^+ \right ]<c

\frac{\left [ H_3O^+ \right ]^2}{2.04\cdot 10^{-5}-\left [ H_3O^+ \right ]}=10^{-3.86}\qquad 0<\left [ H_3O^+ \right ]<2.04\cdot 10^{-5}

\left [ H_3O^+ \right ]=1.80\cdot 10^{-5}\; M

pH=-\log\left(\left [ H_3O^+ \right ]\right)=-\log\left (1.80\cdot 10^{-5} \right )=4.7

Brugbart svar (1)

Svar #4

c)

\frac{\left [ H_3O^+ \right ]^2}{c-\left [ H_3O^+ \right ]}=10^{-pK_s}

c-\left [ H_3O^+ \right ]=10^{pK_s}\cdot \left [ H_3O^+ \right ]^2

c =10^{pK_s}\cdot \left [ H_3O^+ \right ]^2+\left [ H_3O^+ \right]\qquad \qquad \left [ H_3O^+ \right ]=10^{-pH}

c =10^{3.86}\cdot \left (10^{-4.3} \right )^2+10^{-4.3}=6.83\cdot 10^{-5}\; M

Skriv et svar til: Opgave om pH

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.