Matematik
Undersøg ved brug af tretrinsreglen, om 𝑓 er differentiabel

forstår ikke opgaven Hjælp
Svar #1
25. november 2018 af peter lind
Du skal danne differenskvotientnén for x=1 og lade h->0 fra venstre. Da det er fra venstre skal du bruge det øverste udtryk for f(x)
dernæst skal du danne differenskvotienten for x=1 og lade h->0 fra højre. Nu skal du bruge den nederste udtryk for f(x) undtagen for x=1. Der skal du stadig bruge det øversre udtryk
Svar #2
25. november 2018 af AMelev
f(1) = f1(1) = 3
NĂĄr du skal opstille differenskvotienten, skal du skelne mellem x < 1 og x > 1
x<1, dvs. Δx < 0: Her hedder funktionen f1(x), sĂĄ
Indsæt og reducĂ©r helt til bunds, sĂĄ Δx er forkortet væk.
Tilsvarende for x > 1, dvs. Δx > 0: Her hedder funktionen f2(x), sĂĄ
Indsæt og reducĂ©r helt til bunds, sĂĄ Δx er forkortet væk.
SĂĄ er du klar til at foretage grænseovergangen for venstre og højre differenskvotientet, nĂĄr Δx gĂĄr mod .0 fra hhv. venstre og højre. Hvis deres grænseværdier er ens, har differenskvortienten en grænseværdi, nemlig den de begge havde, og det er differentialkvotienten i 1.
Hvis de er forskellige har differenskvortienten ikke en grænseværdi, og f er derfor ikke differentiabel i 1.
Lettere, men kravet var jo, at tretrinsreglen skulle bruges:
Såvel f1 som f2 er differentiable i 1 og har derfor en tangent med hhv. f1'(1) og f2'(1). Hvis f skal være differentiabel i 1, skal grafen have en tangent i 1. Altså skal de to halvtangenter for f1 med x < 1 og f2 med x > 1 udgøre én tangent.
Derfor skal f1'(1) = f2'(1). Når det er tilfældet er f differentiabel i 1 med f '(1) = f1'(1) + f2'(1).
Svar #4
25. november 2018 af Genjutsu
f(1) = f1(1) = 3NĂĄr du skal opstille differenskvotienten, skal du skelne mellem x < 1 og x > 1
x<1, dvs. Δx < 0: Her hedder funktionen f1(x), sĂĄ
Indsæt og reducĂ©r helt til bunds, sĂĄ Δx er forkortet væk.Tilsvarende for x > 1, dvs. Δx > 0: Her hedder funktionen f2(x), sĂĄ
Indsæt og reducĂ©r helt til bunds, sĂĄ Δx er forkortet væk.SĂĄ er du klar til at foretage grænseovergangen for venstre og højre differenskvotientet, nĂĄr Δx gĂĄr mod .0 fra hhv. venstre og højre. Hvis deres grænseværdier er ens, har differenskvortienten en grænseværdi, nemlig den de begge havde, og det er differentialkvotienten i 1.
Hvis de er forskellige har differenskvortienten ikke en grænseværdi, og f er derfor ikke differentiabel i 1.Lettere, men kravet var jo, at tretrinsreglen skulle bruges:
Såvel f1 som f2 er differentiable i 1 og har derfor en tangent med hhv. f1'(1) og f2'(1). Hvis f skal være differentiabel i 1, skal grafen have en tangent i 1. Altså skal de to halvtangenter for f1 med x < 1 og f2 med x > 1 udgøre én tangent.
Derfor skal f1'(1) = f2'(1). Når det er tilfældet er f differentiabel i 1 med f '(1) = f1'(1) + f2'(1).
Hej, tak for svaret, forstår ikke helt hvad jeg skal gøre med f(1)=3
jeg ved at grænseværdien skal være = 3 men pga. det (-3) får jeg den til 0 hvad gør jeg forkert

Svar #5
25. november 2018 af peter lind
Jeg gĂĄr ud fra at det er for x<1
der fĂĄr du f(x+h) = (1+h)3+2 = 1 +3h+3h2+ h3+2
Skriv et svar til: Undersøg ved brug af tretrinsreglen, om 𝑓 er differentiabel
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger pĂĄ Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.