Matematik

benyt en model

02. december 2018 af rtu (Slettet) - Niveau: A-niveau

jeg skal bruge min model f(x) = 7^x+20 til at bestemme hvor lang tid der gåt fra starten af målingerne, til vandbadet når en temperatur på 96 grader. 

Vedhæftet fil: 12345.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
02. december 2018 af AMelev

Hvad står x og f(x) for?  Hvad er tid, og hvad er temperatur? Er det x eller f(x), der er 96, og er det x eller f(x), du skal bestemme?


Svar #2
02. december 2018 af rtu (Slettet)

Jeg har vedhæftet et billede


Svar #3
02. december 2018 af rtu (Slettet)

Under opvarmning af et vandbad måles temperaturen. Ved starten af målinger var temperaturen af vandbadet 22 grader celcius og temperaturen af vandbadet steg med 7 grader pr. min. under opvarmningen.

f(x) = 7^x+20


Brugbart svar (0)

Svar #4
02. december 2018 af Swagmeister96

Din model er forkert sådan som jeg ser det, hvis f(x) sættes til at være vandtemperaturen, og x til at være minutter, bliver modellen:

f(x)=7*x+22

For at løse b), skal du altså indsætte 96 i stedet for vandtemperaturens variabel, og isolere for variablen for minutter


Brugbart svar (0)

Svar #5
02. december 2018 af AMelev

#2 Du har vedhæftet et billede af opgaven, men ikke af din besvarelse af opgave a.
Altså kan læseren ikke vide, hvad dit x og f(x) står for. 
Følg anvisningerne i #4.
Dog skal du lige være obs på at minutter er en enhed - ikke en variabel.
Variablen x skal være tid efter målingsstart (målt i min.) og f(x) skal være vandbadets temperatur (målt i ºC)


Skriv et svar til: benyt en model

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.