Kemi

Antibiotika: Strukturen af tetracyklin

16. december 2018 af IdaAgnete - Niveau: A-niveau

Hej!

Jeg sidder med min SRP og skal redegøre for opbygningen af tetracyklin. Jeg ved at tetracyklin overodnet består af 4 hydrocarbonringe hvor der sidder forskellige funktionelle grupper bundet til, alt efter typen af tetracyklin det er. 

Jeg er i tvivl om hvad navnene på ringene helt konkret er og hvad deres polaritet er (i forhold til hvor effektiv stoffet er til at trænge igennem bakteriens membran). Jeg har vedlagt et billede at den kemiske struktur.

Håber nogle vil hjælpe mig:)

Vedhæftet fil: jbeje.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
17. december 2018 af Heptan

Ringene er af denne type, fra venstre: aromat, cyklohexan, cycklohexan, cyclohexen.

Carbonhydrider er generelt upolære, hvilket vil hjælpe med at trænge igennem membranen. Men der er ret mange polære funktionelle grupper her, så det er nok overordnet polært. En tommelfingerregel siger at der skal 4 stk carbon til 1 stk N/O, og her dominerer antal N/O altså. Jeg ved ikke hvad der skal til for at trænge igennem bakteriens membran, men ringene vil helt klart hjælpe.


Skriv et svar til: Antibiotika: Strukturen af tetracyklin

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.