Matematik

beyes formel?

05. januar 2019 af sajana - Niveau: Universitet/Videregående

Hej. Jeg har brug for hints( hjælp til at komme igang med disse to opgaver). Jeg har forklaret, hvorfor kortfatter er : ....

men jeg forstår ikke hvordan jeg skal besstemme sandsynligheden for at person A  skal rydde op. Skal jeg brug beyes formel? hvis ja, hvordan?

i opgave 2.2 skla jeg angive en fordeling? jeg tror ikke helt jeg har styr på de forskellige fordelinger? hvordan man udfra problemformuleringen, vide hvilken fordeling der er tale om? og hvad er fremgangsmåden til at besteme pY<=2)?

Mange tak på forhånd:)


Svar #1
05. januar 2019 af sajana

her er opgaven


Brugbart svar (0)

Svar #2
05. januar 2019 af swpply (Slettet)

Jeg formoder at der også er opgavetekst der går forud for delopgave 2.1. Prøv at vedhæft hele opgaveformuleringen til opgave 2, såfremt at du ønsker hjælp.


Brugbart svar (0)

Svar #3
05. januar 2019 af oppenede

I 1. tror jeg du bare skal sige antal gunstige divideret med antal mulige, men lad være med en anden gang at udelade dele af en opgave som er nødvendige...

2) A er altid hjemme, dvs 1 ≤ X ≤ 5 og X er heltallig.
Sandsynlighederne er en forskudt binomialfordeling med succes sandsynlighed p=0.8, antal parameter n=4, og forskydning 1. Y er bare en binomialfordeling med samme parametre bortset fra forskydningen.


Brugbart svar (0)

Svar #4
05. januar 2019 af AMelev

Du skal bestemme P(A rydde op)  = P(A rydde op |Alle 4 hjemme)· P(Alle 4 hjemme) +  P(A rydde op |Færre end 4 hjemme)·P(Færre end 4 hjemme),
men der mangler oplysning om P(Alle fire hjemme) - følg opfordringen fra #2.


Svar #5
07. januar 2019 af sajana

#2 sorry. Jeg vedhæfter lige opgaveteksten.


Brugbart svar (0)

Svar #6
07. januar 2019 af AMelev


Brugbart svar (0)

Svar #7
07. januar 2019 af AMelev

Hvis alle 4 er hjemme, er der én af de 4, der slipper for oprydningen. Sandsynligheden for, at A slipper for oprydningen er altså 1 ud af 4, dvs. 1/4 =25%. Dermed er sandsynligheden for, at A skal være med til at rydde op 75% = 0.75.
Hvis der er færre end 4 hjemme skal de alle deltage i oprydningen, og da A altid er hjemme, slipper han ikke. Sandsynligheden for, at A skal være med til at rydde op, er altså i det tilfælde 100% =1.

P(4 hjemme) = 0.4 ⇒ P(Færre end 4 hjemme) = 1 - 0.4 = 0.6
P(A rydder op)  = P(A rydder op |Alle 4 hjemme)· P(Alle 4 hjemme) +  P(A rydder op |Færre end 4 hjemme)·P(Færre end 4 hjemme).

P(Alle 4 hjemme|A rydder op) = P(A rydder op |Alle 4 hjemme)· P(Alle 4 hjemme)/P(A rydder op) 


Brugbart svar (0)

Svar #8
07. januar 2019 af swpply (Slettet)

Givet at alle fire er hjemme omkring spisetid, har du at (A,B,C), (A,B,D), (A,C,D) og (B,C,D) er samtlige fire måder at vælge 3 personer ud af ialt fire personer. Du ser nu at i tre af de ialt fire tilfælde er person A på oprydningsholdet, hvorfor at

                             \text{Pr}(A\text{ skal ryde op}\mid\text{Alle fire er hjemme}) = \frac{3}{4}

Brug nu at

\begin{align*} \text{Pr}(A\text{ skal ryde op}) &= \sum_{k=1}^4 \text{Pr}(A\text{ skal ryde op og } k \text{ er hjemme}) \\ &= \sum_{k=1}^4 \text{Pr}(A\text{ skal ryde op}\mid k \text{ er hjemme})\cdot\text{Pr}(k\text{ er hjemme}) \\ &= \text{Pr}(A\text{ skal ryde op}\mid 4 \text{ er hjemme})\cdot\text{Pr}(4\text{ er hjemme}) + \sum_{k=1}^3 \text{Pr}(A\text{ skal ryde op}\mid k \text{ er hjemme})\cdot\text{Pr}(k\text{ er hjemme}) \\ &= \frac{3}{4}\cdot\frac{2}{5} + \sum_{k=1}^3 \text{Pr}(A\text{ skal ryde op}\mid \text{tre eller faerre er hjemme})\cdot\text{Pr}(k\text{ er hjemme}) \\ &= \frac{3}{10} + \sum_{k=1}^3 \text{Pr}(k\text{ er hjemme}) \\ &= \frac{3}{10} + \big(1 - \text{Pr}(\text{alle fire er hjemme})\big) \\ &= \frac{3}{10} + \bigg(1-\frac{2}{5}\bigg) \\ &= \frac{3}{10} + \frac{3}{5} \\ &= \frac{9}{10} \end{align*}Dernæst giver Bayes formel at

\begin{align*} \text{Pr}(\text{Alle fire er hjemme}\mid A\text{ skal ryde op}) &= \frac{\text{Pr}(\text{Alle fire er hjemme})}{\text{Pr}(A\text{ skal ryde op})} \cdot \text{Pr}(A\text{ skal ryde op}\mid \text{Alle fire er hjemme}) \\ &= \frac{\frac{2}{5}}{\frac{9}{10}}\cdot\frac{3}{4} \\ &= \frac{1}{3} \end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #9
07. januar 2019 af AMelev

Y = antal af de 4 (B-E), der er hjemme er binomialfordelt b(4,0.8). 
X = Y + 1 (antal, der i alt er hjemme)
P(X = 5) = P(Y = 4) = 0.84   = ...
P( X = 4) = P(Y = 3) = 4· 0.83·0.2  = ...
P(X ≤ 3) = 1 - (P(X = 5) + P( X = 4)) = ...

Hvis alle 5 er hjemme, kan de 3 opryddere vælges på K(5,3) måder (antal mulige)
Hvis A skal være en af dem, kan de 2 øvrige vælges på K(4,2) måder (antal gunstige)
Sandsynlighede for, at A skal rydde op er altså P(A rydder op|X = 5) = K(4,2)/K(5,3) = ....
Som ovenfor er P(A rydder op|X = 4) = 0.75 og P(A rydder op|X ≤ 3) = 1

P(A rydder op) = P(A rydder op|X = 5)·P(X = 5) + 0.75 ·P(X = 4) + 1·P(X ≤ 3) = ...


Svar #10
07. januar 2019 af sajana

#7 

jeg synes det giver ret god mening, men hvordan ved du hvad der skal ganges med hvad? Er der en specifik formel for at udregne det ? Altså hvordan ved du at der gælder:

P(A rydder op)  = P(A rydder op |Alle 4 hjemme)· P(Alle 4 hjemme) +  P(A rydder op |Færre end 4 hjemme)·P(Færre end 4 hjemme).


Svar #11
07. januar 2019 af sajana

og hvordan kan man vide at der er tale om en binomialfordeling?


Svar #12
07. januar 2019 af sajana

forstår hellere ikke hvordan du kommer frem til i #9

P(Y = 4) = 0.8^4

P(Y = 3) = 4· 0.8^3·0.2 ?


Svar #13
07. januar 2019 af sajana

hvordan kan jeg bestemme middelværdien af X er det bare hvor mange personer der i alt er dvs:( 5+4+3+2+1)/5=3?


Brugbart svar (0)

Svar #14
07. januar 2019 af oppenede

2) A er altid hjemme, dvs 1 ≤ X ≤ 5 og X er heltallig.
Sandsynlighederne er en forskudt binomialfordeling med succes sandsynlighed p=0.8, antal parameter n=4, og forskydning 1, hvis gennemsnit er   n·p + 1 = 4.2


Brugbart svar (0)

Svar #15
07. januar 2019 af AMelev

#10 Det kommer af definition og regler for betinget sandsynlighed. Se dette link.

#11 Enten er hver person hjemme, eller oså er vedkommende ikke hjemme. Du får oplyst, at de fire personer er hjemme uafhængigt af hinanden med en s
Basiseksperinentet E er at undersøge om en given af de fir personer er hjemme
Basishændelse (Succes) er Hjemme, dvs. p = P(Hjemme) = 0.8 og n = 4.
Y = antal af de 4, der er hjemme, så Y ~ b(4,0.8).

#12 Brug af formlen for binomialsandsynligheder.

#13 Generelt gæder, at E(Y + k) = E(Y) + k
Her er k =1 og middelværdien for b(n,p) er E(Y) = n·p, jf #14.


Skriv et svar til: beyes formel?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.