Dansk

Stil om ordsrpog

06. januar 2019 af Annemouss - Niveau: 7. klasse

Hej allesammen,

Jeg håber I kan hjælpe mig med en opgave, der trægger tænder ud! Jeg skal skrive en dansk stil om ordsrpgo og hvordan man kan bruge sit sprog til at male med dansk. Altså hvis jeg nu siger, man skal ikke smide med sten når man selv bor i et glashus, så maler jeg jo med sproget. Jeg skal skrive en stil hvor jeg skriver om de kendte ordsrpog og så skal jeg selv finde på ordsprog. Men derudover skal jeg også skrive om hvad der kendetegner ordsrpog, og hvorfor et ordsprog ikke er det samme som en metafor fx. 

Nogle der kan hjælpe mig med det?


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. januar 2019 af Smut1

Når du bruger klicheer, maler du næppe med dansk X) Så smider du nærmere et printet Picasso-maleri fra Ikea i hovedet på modtageren. Men husk i så fald også at nævne den uforglemmelige MPG-sang... "Hey hey hey hey, kast ik’ med sten, når du selv bor i et glashus..."!


Brugbart svar (0)

Svar #2
08. februar 2019 af egon212

hvis jeg var dig ville jeg fylde en flaske med vand også ville jeg sætte mig på den ;)


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. februar 2019 af Smut1

Jeg er meget let, så det ville der nok ikke ske noget ved ;)


Brugbart svar (0)

Svar #4
08. februar 2019 af Stygotius

Et ordsprog kan, -men behøver  ikke-  være en metafor. Ordsproget udtrykker i en kort og fyndig form en eller anden almengyldig sandhed, -ofte i form af noget som en (kendt) forfatter har sagt/skrevet.. Både ordsprog og metaforer er ofte de samme på flere forskellige sprog, .eks. "græde over spildt mælk" = "cry over spilt milk" = "pleurer sur le lait renverséog "Det er ikke altsammen guld, det  som glimrer" = "All that glitters is not gold". etc. etc.

En metafor er et udtryk  som er tagt fra én bestemt sammenhæng og brugt i en helt anden.

Eks.  Når vi taler om at nogen bliver "helt slået ud" af en skilsmisse, har vi brugt et udtryk fra boksningens verden om et psykisk fænomen. 

         Når vi taler om en stols arme, har vi brugt et udtryk fra den menneskelige anatomi om et møbel.


Skriv et svar til: Stil om ordsrpog

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.