Kemi

Hjælp til at forstå ligevægtskonstant k

10. januar 2019 af Lara45 - Niveau: B-niveau

Er der nogle, der kan hjælpe mig med at forstå vedhæftede billede?

Fx. sidder jeg med opgaver hvor K er og jeg skal kommentere på om koncentrationen er produkter er stor eller lille: 

A)      K= 4,6*10-15

B)      K = 1

C)      K = 2,3*1014

Jeg har svært ved at forstå koefficienterne tror jeg. Håber der er en, der kan sætte nogle ord på det og forklare det på en simpel måde, evt. en nem huskeregel. 

På forhånd tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. januar 2019 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #2
10. januar 2019 af mathon

                                   \small a\, A\; +\; b\, B\; +\; ...\; \rightleftharpoons \; x\, X\; +\; y\, Y\; +\; ...

\small \textup{lige\ae gtsbr\o k:}

                                    \small \frac{\left [X \right ]^x\cdot \left [Y \right ]^y\cdot ...}{\left [A \right ]^a\cdot \left [ B \right ]^b\cdot ...}=K_c


Brugbart svar (1)

Svar #3
10. januar 2019 af mathon

                \small \begin{array}{ll} \end{array}\small \begin{array}{lll} \small A)&\frac{\left [X \right ]^x\cdot \left [Y \right ]^y\cdot ...}{\left [A \right ]^a\cdot \left [ B \right ]^b\cdot ...}=4.6\cdot 10^{-15}& \textup{koncentrationen af produkter er lille}\\\\ B)& \small \frac{\left [X \right ]^x\cdot \left [Y \right ]^y\cdot ...}{\left [A \right ]^a\cdot \left [ B \right ]^b\cdot ...}=1& \textup{koncentrationen af produkter er medium}\\\\ C)& \small \frac{\left [X \right ]^x\cdot \left [Y \right ]^y\cdot ...}{\left [A \right ]^a\cdot \left [ B \right ]^b\cdot ...}=2.3\cdot 10^{14}& \textup{koncentrationen af produkter er STOR} \end{array}


Svar #4
10. januar 2019 af Lara45

#3 Okay, men hvordan kan du se det. Er der en god huskeregel eller?


Brugbart svar (0)

Svar #5
10. januar 2019 af mathon

                \small \begin{array}{ll} A)&\textup{br\o kens t\ae ller er meget lille og n\ae vneren er stor }\\\\ B)&\textup{br\o kens t\ae ller og n\ae vner er lige store }\\\\ C)&\textup{br\o kens t\ae ller er meget stor og n\ae vneren er meget lille } \end{array}


Brugbart svar (1)

Svar #6
10. januar 2019 af Sveppalyf

Er det fordi du ikke forstår talværdierne?

2,3*1014 er jo et kæmpestort tal. Altså du tager de 2,3 og så flytter kommaet 14 pladser mod højre:

2,3*1014 = 230.000.000.000.000

4,6*10-15 er et meget lille tal. Du tager de 4,6 og flytter kommaet 15 pladser mod venstre:

4,6*10-15 = 0,0000000000000046


Svar #7
10. januar 2019 af Lara45

#6 Mange tak. Det hjalp på forståelsen 

Men er der en huskeregel for om reaktionen forløber til højre eller venstre udfra koncentrationen af produkt er stor eller lille?


Brugbart svar (0)

Svar #8
10. januar 2019 af mathon

se opgaveteksten i #1


Skriv et svar til: Hjælp til at forstå ligevægtskonstant k

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.