Biologi

Er der nogle der vil hjælpe mig med denne problemformulering

11. januar 2019 af HFNU (Slettet) - Niveau: B-niveau

Er der nogle der vil hjælpe mig med om denne problemformulering i fagene : Kemi C og biologi B  er korrekt opstillet:

Hvordan er det smertestillende tabelletter acetylsalicylsyre opbygget kemisk, og i hvor høj grad kans stoffets hormonforstyrrende effekt have af konsekvenser for en gravid kvindes drenge/pige foster, hvis kvinden hyppigt under sin graviditet har anvendt smertelindrende piller indeholdende acetylsalicylsyre ?

Jeg bliver rigtig glad for at høre en kort tilbagemelding eller kommentarer til spørgsmålet. 1000 tak til alle


Brugbart svar (1)

Svar #1
11. januar 2019 af DrNielsen

NSAID præparater herunder magnyler giver en øget risiko for udvikling af hjerteanormalier. Derfor må præparater af denne type ikke anvendes fra uge 12 til 34. Bruges det efter uge 34 er der risiko for at lukke ductus arteriosus som fostret kan afhænge af under visse medicinske konditioner.


Brugbart svar (1)

Svar #2
12. januar 2019 af guzbak

Gravide bør ikke anvende ibuprofen og acetylsalicylsyre uden lægeordination. Ibuprofen og andre NSAID-stoffer kan øge risikoen for spontan abort og hjertemisdannelser ved brug tidligt i graviditeten (5,11). Derfor frarådes NSAID-stoffer generelt i hele graviditeten. Kortvarig behandling med acetylsalicylsyre og ibuprofen (mindre end 1 uge) kan dog gennemføres i 1. og 2. trimester, hvis det er nødvendigt (12 ). Desuden kan NSAID-stoffer nedsætte fertiliteten, og det kan være et klinisk relevant problem hos visse kvinder. Derfor bør kvinder, som ønsker at blive gravide undgå NSAID-stoffer (6, 10, 13, 14).

Anvendt i slutningen af graviditeten kan NSAID-stoffer ligesom acetylsalicylsyre give blødninger hos den nyfødte og større blodtab hos moderen. Desuden kan hæmningen af prostaglandiner svække veerne. Efter 28. uge øges risikoen for, at NSAID-stoffer lukker ductus arteriosus hos fosteret. Desuden kan NSAID-stoffer give pulmonal hypertension og reducere nyrefunktionen hos fosteret. Disse virkninger skyldes den hæmmende virkning på prostaglandinerne. Bivirkningerne på ductus arteriosus og nyrefunktionen forsvinder 48 timer efter seponering. Sædvanligvis bør NSAID-stoffer seponeres 6-8 uger før terminen. Men det er bedst helt at undgå brugen af NSAID-stoffer i hele 3. trimester. 
Ofte tillades gravide gigtpatienter større doser NSAID-stoffer efter aftale med lægen. Heldigvis ser man ofte bedring af gigtsygdomme under graviditet, så det er muligt at holde døgndosis på et rimeligt niveau.

kilde: http://www.jordemoderforeningen.dk/fag-forskning/farmakologi/17-svagt-virkende-analgetika/#c1281

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Svar #3
12. januar 2019 af HFNU (Slettet)

Tak for jeres svar. 

Jeg er rigtig nysgerrig efter spørger : Hvad er NSAID stoffer som du taler om i #2?

 Mit spørgsmål gå ud på om man: Kan opstille problemformuleringen:

Hvordan er det smertestillende tabelletter acetylsalicylsyre opbygget kemisk, og i hvor høj grad kan stoffets hormonforstyrrende effekt have af konsekvenser for en gravid kvindes drenge/pige foster, hvis kvinden hyppigt under sin graviditet har anvendt smertelindrende piller indeholdende acetylsalicylsyre ?

Er den overnævnte problemstilling et overordnet spørgsmål man kan opstille i forhold til et EP projekt på HF?


Svar #4
12. januar 2019 af HFNU (Slettet)

Jeg tænker på i forhold til de taksonomiske niveauer, og om det er en problemstilling der kan gøre konkret og noget man vil kunne svarer på i en opgave på max 5-6 sider som EP må være ( på vores skole)


Svar #5
14. januar 2019 af HFNU (Slettet)

???


Brugbart svar (1)

Svar #6
14. januar 2019 af DrNielsen

Som #2 refererer til, så undgår man helst NSAID under graviditet. Det er i det store hele rigtigt, men der er nogle tilstande hvor de skal bruges. F.eks. ved endometriose, eller præeklampsi. Magnyl nedsætter risikoen for svær præeklampsi med 80-90% - og det er man MEGET interesseret i. Som jeg skrev må stoffet kun bruges mellem uge 12 og 34(i specielle tilfælde også udover dette). Dette er fordi at organerne er anlagt i uge 12, og behandling før dette kan medføre blandt andet hjertedefekter. Efter uge 34 kan ductus arteriosus lukkes.

NSAID stoffer er non-steroide antiinflammatoriske lægemidler. De største grupper er acetylsalicylsyre(magnyl) og ibuprofen(ipren). De er i sin enkelthed smertestillende præparater, men har en lang række gavnlige bivirkninger. NSAID's hæmmer enzymet cyclo-oxygenasen(COX). Dette medfører at mindre tromboxan bliver fermstillet - hvilket hæmmer koaguleringen. Dette kalder man blodfortyndende effekt. Derudover er NSAID's antiinflammatoriske. Dette sker gennem hæmningen af et stof der hedder prostaglandin. Prostaglandin har også en virkning på nociceptionen - altså opfattelsen af smerte. 

Der er mange farmakologiske virkningsmekanismer. Kig evt. på leukotriensyntese. De specifikke virkninger kan du selv slå op. Så skal jeg nok hjælpe dig hvis du har mere specifikke spørgsmål.

Men ja, det dækker vel det redegørende og undersøgende. Så kan din diskussion måske gå på hvorvidt man skal bruge disse alligevel eller om andre præparater er bedre :-)


Svar #7
16. januar 2019 af HFNU (Slettet)

1000 1000 tak   DrNielsen.

Jeg forsøger læse om NSAID og præeklampsi. Jeg ved ikke hvor meget jeg skal i dybden med disse ting for at kunne skrive og holde oplæg om emnet. Jeg har biologi på b niveau. 

Men jeg er ikke helt sikker på hvilke underspørgsmål der ville være godt at stille i forhold til problemstilling. Jeg har nogle forslag, MEN hvad vil du foreslå var fornuftigt at spørger .


Brugbart svar (1)

Svar #8
16. januar 2019 af DrNielsen

Altså jeg tænker det ville være flot at skrive om præeklampsi. Det kan være en ret kompleks tilstand.

Jeg er mere interesseret i at høre hvad du har tænkt. Jeg har nogle bud, men jeg kan ikke huske hvad man skal kunne i biologi på b niveau. Lad mig høre hvad du har tænkt, så kan vi se på det derfra :-)


Skriv et svar til: Er der nogle der vil hjælpe mig med denne problemformulering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.