Matematik

Differentialligning uden hjælpemidler

27. januar 2019 af Amarillo - Niveau: A-niveau

Hejsa, øver mig til en prøve uden hjælpemidler, og kom forbi denne opgave (vedhæftet som fil).

Jeg bruger seperation af de variable, men jeg er ikke sikker på om jeg isolerer y'erne og x'erne rigtigt...

\frac{1}{y} dy=2x+xdx

det bliver lidt tricky når man skal finde konstanten nemlig...

Vedhæftet fil: Billede1.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
27. januar 2019 af peter lind

Det gør du ikke. Brug i stedet panserformlen


Svar #2
27. januar 2019 af Amarillo

#1

Det gør du ikke. Brug i stedet panserformlen

Det ved jeg dsv ikke hvad er :/


Brugbart svar (1)

Svar #3
27. januar 2019 af OliverHviid

Man skal ikke anvende seperation af variable; opgaven er meget mere simpel. Du ved, at dy/dx=y'=tangentens hældning, dvs. a i den lineære funktion. Denne værdi, a, kan findes ved at indsætte punktet P(1,3) i differentialligningen, altså dy/dx=2*1+1*3. Nu har du så a-værdien og en x og y-værdi. Herfra kan du så let isolere b i y=ax+b (da både a, x og y er kendt)


Svar #4
27. januar 2019 af Amarillo

#3

Man skal ikke anvende seperation af variable; opgaven er meget mere simpel. Du ved, at dy/dx=y'=tangentens hældning, dvs. a i den lineære funktion. Denne værdi, a, kan findes ved at indsætte punktet P(1,3) i differentialligningen, altså dy/dx=2*1+1*3. Nu har du så a-værdien og en x og y-værdi. Herfra kan du så let isolere b i y=ax+b (da både a, x og y er kendt)

Mange mange tak! Jeg havde vist ikke lige læst hele opgaven igennem, havde ikke set at man skulle bestemme tangenten til løsningen, heh :))


Skriv et svar til: Differentialligning uden hjælpemidler

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.