Biologi

Osemose forsøg

30. januar 2019 af HFNU (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej.

Er der IKKE godt nogle der vil hjælpe mig til at forstå teorien til dette forsøg? Jeg har understreget det jeg ikke forstår med fed i sort. Jeg har læst teorien om osmose og det osmotiske tryk, og også en del link. Så hvis i vil hjæpe ved at viderestile mig til et link, så er det OK, MEN det er ikke nok, har også brug for hjælp til at forstå teorien, og det jeg har skrevet med fed skrift.

"Osmose er en diffusion med vandmolekyler". 
Et meget kendt osmose-forsøg i biologi er med gær. Man hælder salt ud over knust gær og kort tid efter er det hele opløst i vand.

Hvad er der sket?

Gær er en form for svamp og består af celler med masser af vand. Vandet har en lille koncentration af salt. Når vi så hælder salt ud over gæret, vil der være en høj koncentration af salt udenfor gæret,( hvad menes der med udenfor saltet) som gæret prøver at udligne. Saltet kan ikke komme igennem gærcellernes membran, fordi saltkornene er for store. Derfor prøver gæret at fortynde saltkoncentrationen ved at trække vand ud af cellerne og opløse saltet i vand". (Hvad betyder det at gæret prøver at fortynde saltkoncentrationen ) Jeg forstår slet IKKE det sidste stykke.

Kilde: https://sites.google.com/site/biologitilproeven/diffusion-og-osmose.

Mange mange tak for ALT jeres tid og energi for at læse mit opslag og hjælpe på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. januar 2019 af JulieW99

Difussion er en proces, hvor molekyler transporteres passivt med koncentrationsgradienten uden at bruge energi (ATP). Det betegnes osmose, når det er vand der bevæger sig for at udligne koncentrationsforskelle.

At bevæge sig med koncentrationsgradienten
Lad os bruge en analogi her. Der er rigtigt mange mennesker i ét lukket rum, der er fuldt pakket af mennesker (høj koncentration af mennesker). Det er ubehageligt. En dør bliver åbnet til et tilstødende rum af samme størrelse, men uden mennesker (lav koncentration af mennesker). Når denne dør bliver åbnet, vil menneskerne begynde at bevæge sig mod rummet uden mennesker, indtil der er lige mange mennesker i hvert rum (samme koncentration af mennesker). Altså, transport af mennesker(molekyler) fra høj koncentration til lav koncentration.

Udligning af koncentrationsforskel
Gær er først og fremmest en celle, der har en cellemembran som adskiller cellen fra det omgivende miljø. I dit tilfælde er det udenom saltvandet. Salt er dog for stort til at kunne bevæge sig gennem "hullerne" i membranen og komme ind i cellen. Husk her på analogien med menneskerne. Inde i selve cellen er der også vand, og det kan godt bevæge sig fra inde i cellen til ude af cellen. Så det vil det  gøre, for at koncentrationen af salt er den samme. Læg her mærke til at der tales om koncentrationen, og ikke mængden.

Koncentration er givet ved koncentration=mængde/volumen.

Mængden af salt er konstant i både gærcellen og saltvandet. Når vandet(volumen) flytter sig, ændrer koncentrationen sig derfor. Hvis volumen stiger, falder koncentrationen og det er det der forsøges på at opnå ved osmose. Osmose sker, for naturen gerne vil have at koncentrationen af salt inde i gærcellerne og i saltvandet er den samme.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #2
30. januar 2019 af JulieW99

Konklusion: osmose er difussion af vand men fra en lav koncentration af x imod en høj koncentration af  x, for at udligne koncentrationsforskellen ved at sænke den høje koncentration af x, og hæve den lave koncentration af  x

- - -

Vh Julie


Svar #3
30. januar 2019 af HFNU (Slettet)

Hej Julie mange mange tak for alle dine svar og hjælp. Jeg håber du kan hjælpe mig en smule mere

"Gær er først og fremmest en celle, der har en cellemembran som adskiller cellen fra det omgivende miljø.

Hvad mener du når du skriver det omgivende miljø'?.

I dit tilfælde er det udenom saltvandet.  Undskyld forstår stadig ikke hvad der menes med UDENOM saltvandet?

Salt er dog for stort til at kunne bevæge sig gennem "hullerne" i membranen og komme ind i cellen. Hvilke "huller" er der i cellemembranen da, som du referer til?


Brugbart svar (0)

Svar #4
30. januar 2019 af JulieW99

Omgivende miljø er det der er UDENOM cellen, altså gæret. Hvis du hopper ned i en pool, er der vand OMKRING dig.

Hullerne er der ikke som sådan, men blot en analogi, da jeg ikke gad til at forklare dig at membranen er semipermeabel.

Der står heller ikke udenfor salt nogle steder?

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #5
30. januar 2019 af JulieW99

"det uden om saltvandet" referer IKKE til hvad der OMKRING saltet, at "det udenom = saltvandet"

- - -

Vh Julie


Svar #6
30. januar 2019 af HFNU (Slettet)

Tak igen Julie. Det er nok mig igen, men forstår IKKE helt det du skriver :

 Gær er først og fremmest en celle, der har en cellemembran som adskiller cellen fra det omgivende miljø.

Hvordan kan det "omgivende miljø" så være "gæret", Er gæret ikke en svamp med celler og cellemembran. 

#4."Omgivende miljø er det der er UDENOM cellen, altså gæret". Hvis du hopper ned i en pool, er der vand OMKRING dig". Det der er omrking gæret burde det så ikke være vand?

Jeg ved IKKE lige hvordan jeg kan forstå teorien om osmose, for jeg forstår det stadig ikke selvom jeg har læst det dine svar et par gange nu ...


Brugbart svar (0)

Svar #7
30. januar 2019 af JulieW99

Der er for pokker puttet salt i vandet som er omkring gæret. Ergo, saltvand udenom. Udpensling:

#4."Omgivende miljø er det der er UDENOM cellen, altså gæret". Hvis du hopper ned i en pool, er der vand OMKRING dig" "altså gæret," refererer tilbage til cellen. Gær=celle.

Jeg kan simpelthen ikke skære tingene mere ud i pap for dig, når du ikke læser det, der står, men alt muligt andet. Der sidder muligvis nogle kommaer lidt halvelendigt.

- - -

Vh Julie


Svar #8
31. januar 2019 af HFNU (Slettet)

Tak Julie, det er virkelig sødt af dig at hjælpe, jeg prisætter det.

Jeg prøver at forstå det så godt jeg kan, MEN har sagt at jeg har meget svært ved det.


Brugbart svar (0)

Svar #9
31. januar 2019 af JulieW99

Det kan jeg godt fornemme, at du har. Jeg vil anbefale dig at tage en snak med din lærer om, hvad der kan gøres for at hjælpe dig bedst muligt. Måske kan du få nogle ekstra timer, eller en støtteperson/mentor af en art. Din lærer kender dig langt bedre, end vi herinde SP gør, og kan deerfor bedre hjælpe dig.

- - -

Vh Julie


Skriv et svar til: Osemose forsøg

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.