Matematik

Funktioner

01. februar 2019 af inneedofhelpfromyou (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hvordan beskrives en funktion? Jeg skal nemlig fortælle hvilke af disse fire grafer, kan beskrives som en funktion. Jeg har hidtil nået frem til at den første graf, ikke kan beskrives som en funktion, da cirkler ikke har en funktionsværdi.
 OBS: jeg har vedhæftet de første to grafer, de to sidste grafer har jeg vedhæftet i et nyt kommentarfelt.

Tusind tak på forhånd!


Svar #1
01. februar 2019 af inneedofhelpfromyou (Slettet)

Her er de to sidste grafer


Brugbart svar (1)

Svar #2
01. februar 2019 af mathon

En funktion er en mængde af forskellige ordnede par (x,y) ∈ R2 uden samme førstekoordinat.


Brugbart svar (1)

Svar #3
01. februar 2019 af AMelev

En funktion er en regel (et bånd, en opskrift ...) der til ethvert x i en mængde knytter netop ét element y i en anden mængde.

a) angiver ikke en funktio, da der til nogle x-værdier (fx x = 2) er 2 y-værdier (ikke kun ét, som var kravet).

b) angiver en funktion, da der til hver x-værdi netop er én y-værdi (det er ikke et krav, at forskellige x skal have forskellige y.)

c) og d) opfylder også kravet til en funktion.


Svar #4
01. februar 2019 af inneedofhelpfromyou (Slettet)

Mange tusind tak skal du have for din forklaring og hjælp!


Brugbart svar (1)

Svar #5
02. februar 2019 af mathon

...men øvre og nedre halvcirkel:

                          \small f(x)=\left\{\begin{array}{lll} \sqrt{5-(x-2)^2}&\textup{for }y\geq -1\\&&\textup{er funktioner}\\ -\sqrt{5-(x-2)^2}&\textup{for }y<-1 \end{array}\right.


Skriv et svar til: Funktioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.