Matematik

Funktioner

06. februar 2019 af Signekas - Niveau: A-niveau

Hej, jeg sidder med den sidste opgave i min aflevering (vedhæftet et billede, af opgaven)
 

Jeg tænker at det er en eksponential vækst, men hvordan skal jeg kunne forklare det? Og hvad fortæller helt præcist tallene? :-) 

Håber en kan hjælpe :)
 


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. februar 2019 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
06. februar 2019 af peter lind

Det er en eksponentel vækst da formlen er på formen y = b*ax

beregn f(0) og beregn hvor stor en faktor y vokser eller aftager med når x forøges med 1


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. februar 2019 af AMelev

a er fremskrivningfaktoren ved en x-tilvækst på 1 og a = 1 + r, hvor r er vækstraten. Bestem r.
Hvis r er positiv, vokser y, og hvis r er negativ, aftager y.


Brugbart svar (0)

Svar #4
06. februar 2019 af mathon

a)
          \small a=1+r=0.96

                  \small r=\tfrac{p}{100}=-0.04

                  \small p=-4\%


Svar #5
06. februar 2019 af Signekas

Men hvordan skal jeg forklare, at det er en eksponentiel vækst?  er det noget jeg skal regne mig til, eller noget jeg skal forklare? :)


Brugbart svar (0)

Svar #6
06. februar 2019 af mathon

          Ikke eksponentiel vækst
men
          aftagende eksponentiel prisudvikling.


Brugbart svar (0)

Svar #7
06. februar 2019 af AMelev

#5 Det er en eksponentiel vækst, simpelthen fordi den følger forskriften for sådanne: f(x) = b·ax med b = 2.7 og a = 0.96. 

#6 Det heddder eksponentiel vækst, selv om der er tale om negativ vækst.


Brugbart svar (0)

Svar #8
07. februar 2019 af mathon

                   \small \begin{array}{lll} y=2.7\cdot 0.96^x&&\textup{er den eksponentielle funktion} \\\\ \Delta y=2.7\cdot 0.96^{\Delta x}&&\textup{er den eksponentielle v\ae kst} \end{array}


Brugbart svar (1)

Svar #9
07. februar 2019 af SuneChr

# 6 og 7
Vi har lidt af samme ordkløveri i spørgsmålet, om en vare er faldet med p% eller steget med (- p%).
Kender man en evt. officiel vedtaget term? Jeg ved det ikke.  


Brugbart svar (2)

Svar #10
07. februar 2019 af AMelev

I gymnasiesammenhæng anvendes ordene lineær vækst, eksponentiel vækst og potensvækst, uanset om der er tale om negativ eller positiv vækst.

.... er faldet med p% eller steget med - p%.
To måder at angive det samme på, ligesom Fortjenesten er -200 kr kontra Tabet er 200 kr, eller -5 m til højre kontra 5 m til venstre. 

Og desværre kan min bank oplyse mig om, at forjenesten på min investering i 2018 var -2.1%. 
 


Svar #11
07. februar 2019 af Signekas

Mange tak for hjælpen :)

Skriv et svar til: Funktioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.