Matematik

Funktioner

23. februar 2019 af Homework101 - Niveau: B-niveau


Brugbart svar (1)

Svar #1
23. februar 2019 af SuneChr

Vi skal finde x, for hvilket udsagnet
1/2x2 - 2x + 3 = 5  ∧  0 ≤ x ≤ 4         ∨        x - 1 = 5  ∧  x > 4  )
er sandt.


Brugbart svar (1)

Svar #2
23. februar 2019 af peter lind

Du skal ikke sætte x=5 men sætte f(x) = 5


Brugbart svar (1)

Svar #3
23. februar 2019 af AMelev

a) Det er ikke rigtigt, da du har én funktion f og altså også skal have én graf. Fejlen er, at du ikke har  begrænsningerne på.
Se vedhæftede.

b) Ja, løs ligningerne f_1(x) = 5 of f_2(x) = 5 og tjek, om løsningerne ligger i de respektive definitionsmængder. Tjek også på grafen.

Vedhæftet fil:Billede.jpg

Svar #4
23. februar 2019 af Homework101

så f(x)=5 er det samme som y=5, og så skal jeg bare finde skæringspunkterne med grafen?


Brugbart svar (1)

Svar #5
23. februar 2019 af peter lind

ja


Brugbart svar (0)

Svar #6
23. februar 2019 af AMelev

Du er med på, at din graf er forkert, ikke? Jf. #3.


Svar #7
23. februar 2019 af Homework101

Ja ^^ Tak for hjælpen med grafen, jeg fik det ordnet, og så fik jeg lært begrænsningerne. 

Ved en af jer muligvis, hvordan jeg gør i denne opgave?


Brugbart svar (0)

Svar #8
23. februar 2019 af SuneChr

a)  Bestem længden af            \overrightarrow{QP}=\binom{3-x}{1-2e^{x}} 
b)  Bestem herefter, ved differentiation, Q for hvilket  |\overrightarrow{QP}|  er mindst mulig.


Brugbart svar (1)

Svar #9
23. februar 2019 af SuneChr

# 8 fortsat
b)  Benyt, at |\overrightarrow{QP}|^{2} også er mindst, når |\overrightarrow{QP}| er mindst.
     Q bestemmes med indskudssætningen  \overrightarrow{OQ}=\overrightarrow{OP}+\overrightarrow{PQ}


Svar #10
23. februar 2019 af Homework101

Tak for hjælpen i a'eren Sune.

Jeg er lidt i tvivl om b'eren. Jeg har endnu ikke lært om indskudssætningen. 


Brugbart svar (0)

Svar #11
23. februar 2019 af AMelev

#10 Du har garanteret lært om indskudssætningen, men måske uden at kalde den det. Det er en direkte følge af definitionen af sum af vektorer  (FS s. 11 øverst). 

Væn dig til at bruge den officielle formelsamling, som du må bruge til eksamen, så du bliver fortrolig med den, inden det går løs for alvor. Indholdsfortegnelsen er på side 4.</o:p>

Vedhæftet fil:Billede.jpg

Svar #12
27. februar 2019 af Homework101

Hej igen, undskyld jeg først skriver nu. 

Jeg har virkelig prøvet at forstå det, men er der ikke nogen, som kan forklare det lidt mere i punktform eller mere simpelt? :( 


Brugbart svar (0)

Svar #13
27. februar 2019 af AMelev

Når du skal lægge to vektorer \overrightarrow{OP} og \overrightarrow{PQ} sammen, skal du placere den enes (\overrightarrow{PQ}) start P i spidsen P af den anden \overrightarrow{OP}. Sumvektoren \overrightarrow{OP}+\overrightarrow{PQ}   går så fra start af den første O til spids af den anden Q. 
 Dermed har du \overrightarrow{OQ}=\overrightarrow{OP}+\overrightarrow{PQ}.

Først skal du finde koordinatsættet for \overrightarrow{PQ} udtrykt ved x og derefter g(x) = |\overrightarrow{PQ}|2

Så bestemmer du x, så er g(x) er mindst ved at bestemme minimum på sædvanlig vis.

Så indsætter du x-værdien i koordinatudtrykket for \overrightarrow{PQ} og bruger indskudssætningen til at bestemme \overrightarrow{OQ}.  \overrightarrow{OQ} er stedvektor for Q og de har derfor samme koordinatsæt.


Skriv et svar til: Funktioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.