Matematik

Undersøg om a+b kan skrives som k*c hvor k er en konstant.

29. marts 2019 af hboy2002 - Niveau: C-niveau

Denne her opgave har drillet mig lidt over en halv times tid og forstår den stadig ikke. :/

Jeg har en nogenlunde god forståelse af vektorer men er ikke helt med hvad en konstant er i dette tilfælde. Hjælp er værdsat, tak på forhånd. :)

Link til screenshot af opgaven:

http://prntscr.com/n4te3v


Brugbart svar (3)

Svar #1
29. marts 2019 af mathon

                    \small \small \overrightarrow{a}+\overrightarrow{b}=\begin{pmatrix} 3+(-13)\\ -5+23 \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} -10\\18 \end{pmatrix}=2.5\cdot \begin{pmatrix} -4\\ 7.2 \end{pmatrix}

hvorfor 
                    \small \overrightarrow{a}+\overrightarrow{b}\neq k\cdot \overrightarrow{c}


Brugbart svar (1)

Svar #2
29. marts 2019 af McJonalds

Hej,

Da a og b er vektorer af samme dimension, kan de lægges sammen. Om vektoren a+b kan skrives som en konstant k gange vektoren c betyder med andre ord "Kan et tal k ganges på vektoren c, hvorved dens værdier bliver det samme som vektoren a+b?". At gange et tal på en vektor svarer til at gange tallet på alle vektorens koordinater. Du kunne eventuelt prøve dig frem med forskellige tal og se, om et tal k gange c giver a+b, men der er en nemmere metode, som jeg vil lade dig komme på selv.


Svar #3
29. marts 2019 af hboy2002

Så det vil sige at a+b ikke kan skrives som k*c da det ikke er de samme tal vi får? 


Brugbart svar (1)

Svar #4
29. marts 2019 af McJonalds

Præcis. Geometrisk betyder det, at vektorerne ikke er parallelle. At gange en vektor med en konstant k svarer bare til at gøre den k gange større. Hvis to vektorer ikke er parallelle, kan den ene vektor aldrig "strækkes" til at være den anden.


Svar #5
29. marts 2019 af hboy2002

Tak for hurtigt svar! :-) 


Svar #6
29. marts 2019 af hboy2002

Tusind tak for hjælpen er dog stadig ikke helt med på metoden om hvordan vi kan være sikre på at der ikke er et tal der kan ganges med c for at det giver a+b?


Brugbart svar (4)

Svar #7
29. marts 2019 af oppenede

a+b = (-10,18)

kc = (-4k, 12k)

For at få førstekoordinaten til at passe skal k=2.5, da 2.5*-4 = -10, og ingen andre værdier af k virker.
For at få andenkoordinaten til at passe skal k=1.5, da 12*1.5 = 18, og ingen andre værdier af k virker.

Det kaldes reductio ad absurdum, da der ikke findes et tal som både er lig 1.5 og lig 2.5.


Brugbart svar (1)

Svar #8
29. marts 2019 af McJonalds

oppenede sagde lige det, jeg skulle til at sige. Da a+b's og c's koordinater ikke er lige store i forhold til hinanden, findes der ikke en konstant k, der kan ganges på c og give a+b. Dette er, fordi en konstant, der skalerer den første koordinat i c til den første koordinat i a+b, ikke vil gøre det samme for andenkoordinaterne. Se oppenedes udregninger ovenfor.


Svar #9
29. marts 2019 af hboy2002

Ahhhhh, tak folkens! :-) Jeg er med nu. 


Skriv et svar til: Undersøg om a+b kan skrives som k*c hvor k er en konstant.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.