Biologi

hvad er Kvalitativt metode og Kvantitativt metode???'!!

01. april 2019 af hannah9 - Niveau: A-niveau

nogle  der komme med eks. hvis man laver  en forsøg hvor man kan se der tale om Kvalitativt metode og Kvantitativt metode


Brugbart svar (1)

Svar #1
02. april 2019 af C#

Kvantitativt metode = måle og beregne en opgave eller forsøg. man mål eksempelvis noget i gennem et forsøg. fx et spørgeskema

Kvalitativt metode = man observerer et forsøge og ser hvad der sker.

et godt eksempel på et forsøge som bruger begge metoder , er titrering forsøge med syre/base. her observere man hvornår der evt. sker et farve skift i forsøge, mens man noter hver pH ænding, så man kan bestemme/beregne under hvilken pH der sker et farve skift.  


Svar #2
02. april 2019 af hannah9

kan tempartur være  Kvantitativt metode?


Brugbart svar (1)

Svar #3
02. april 2019 af C#

Det skulle jeg mener. Du kan måle og beregne på temperaturen, men i sidste ende kommer det nok an på hvordan du sætter metoden/forsøget op.


Svar #4
02. april 2019 af hannah9

alså hvis  man skal kigge på ølbrydning så der forskelle tempartur til  deforskellige processer, hvor  man skurer op i tempartur,

kan det være?

eller er Kvantitativt metode kun bregner 


Brugbart svar (1)

Svar #5
02. april 2019 af C#

Den tror jeg ikke vil være godkendt dog. hvis du vil undersøge om forskellige temperaturer har en betydning for øllet kvalitet eller sådan noget i den stil, tænker jeg det kan bruges, men bare følge en opskrivt som henviser til en temperatur som du skal arbejde under, tvivler jeg på bliver god kendt.


Svar #6
02. april 2019 af hannah9

jeg ville havde sagt at temparturen har en effekt på de enzymer der bliver aktiveret, arbejde uder ølproessen det med til til stilbilserer skumproducktion i øllet, nedbrydning af stivelse og andre ting osv.


Brugbart svar (1)

Svar #7
02. april 2019 af C#

jamen arb man ikke med temperaturer over 70 C når man laver øl? er der nogen enzymer som stadig virker der i øllet? er det ik først når det bliver kølet ned til stuetemperatur at man kan tale om nedbrydning af stivelse og sådan noget. 


Svar #8
02. april 2019 af hannah9

list her

Vedhæftet fil:ølll.png

Svar #9
02. april 2019 af hannah9

kan det passe ølporduktion ikke er   Kvantitativt

da man obersver meget selv


Brugbart svar (1)

Svar #10
02. april 2019 af C#

ja jeg vil nok sige det er mere kvalitativt, men hvis du nu sagde du vil berenge den teoretiske alkoholprocent inden du lavede øllet også lavede du en måling på den mængde alkohol det faktisk er i øllet efter du har brygget øllet. Så kan du lave en pratisk beregning på det du har målt. du kan jo konkluderer ved at sammenligne det teoretiske med det praktiske uddbytte og fortælle om forskellen mellem de 2.

det skal lige siges at det kan være svært at måle og beregne alkoholprocenten, men du kan jo skrive det må udsikker målinger i din fejlkilder.

bare en ide


Svar #11
02. april 2019 af hannah9

Kvalitativ metode:

• Man vælger selv • Humle • Valsede malt • Observer meget: mæskning? tyk også tynd • Tidspunkt reguler ift om det færdig

er der andre faktor der gør det kvalitativ


Brugbart svar (0)

Svar #12
02. april 2019 af C#

du mener Kvantitativt  ik? altså hvis der ikke skal mere til og læren mener det er ok, så vil jeg da bare hold mig til det. hvis det blot er nok at sidde og afveje ting, gør det jo det hele noget nemmere. så kan et  kvantitativt forsøg i princippet være at bage en kage :)  


Svar #13
02. april 2019 af hannah9

Kvalitativ metode er det  jeg har skrevet ved #11 eller det slet ikke 

Kvalitativ


Skriv et svar til: hvad er Kvalitativt metode og Kvantitativt metode???'!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.