Matematik

Differentialligniner - bestem løsning når ligningen går gennem punktet (0;8)

06. april 2019 af Skun - Niveau: A-niveau

Hej SP. Min største svaghed er differentialligninger. Jeg har derfor brug for hjælp til opgave b og c. Jeg har løst opgave a, men jeg kan simpelthen ikke finde ud af b og c. Er der en venlig sjæl, som kan hjælpe mig?


Brugbart svar (1)

Svar #1
06. april 2019 af MatHFlærer


Brugbart svar (1)

Svar #2
06. april 2019 af MatHFlærer

b) Du ved fra a) at f(x) er en løsning. Brug punktet (0,8) og indsæt i f(x), dvs. f(0)=8 og løs en ligning for k. Så har du din partikulære løsning. Gør du det korrekt, så skulle du gerne få k=-2.

c) Indsæt punktet (0,8) i differentialligningen. Husk tangentligningen er y=f'(x0)(x-x0)+f(x0). Her kender du x0=0 og f(x0=0)=8, så du skal bare finde f'(0), som du så får ved at indsætte punktet i differentialligningen, da dy/dx i xnetop angiver hældningen for tangenten. Gør du det korrekt, så skulle du gerne få y=0.4x+8


Brugbart svar (1)

Svar #3
06. april 2019 af StoreNord

b)    Du ved, at f(0) = 10+k*e-2*0 = 8
       Af den ligning skal du bare finde k.


Svar #4
06. april 2019 af Skun

Nu har jeg lige prøvet at gøre det, som i skriver. Kan i tjekke om jeg har gjort det rigtigt. Jeg har vedlagt et billede af mine udregninger


Svar #5
06. april 2019 af Skun

Det ville virkelig være en stor hjælp! 


Brugbart svar (1)

Svar #6
06. april 2019 af MatHFlærer

b) er 'rigtig', husk at skriv -0.2 i eksponenten.

c) brug bare differentialligningen du fik til at starte med. Du skal ikke have y=-40x+8

Se min Maple:


Svar #7
06. april 2019 af Skun

Af okay, jeg misforstod det. Jeg troede lige man skulle bruge løsningen og ikke differentialligningen! Mange tusind tak skal du have!!!


Skriv et svar til: Differentialligniner - bestem løsning når ligningen går gennem punktet (0;8)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.