Fysik

Mekanik opgave

18. april 2019 af Stjerneskud2016 - Niveau: B-niveau

Hej.

Men i opgave 1 a) kan man godt skrive at i de første 30 minutter cykler Knud Åge med konstant hastighed, da linjen er ret. Derefter tager han en pause i 10 minutter, hvorefter han fortsætter med konstant hastighed de sidste 40 minutter?

Hvad ville man kalde det hastighed som Knud Åge har i de 10 minutter fra 30 til 40?

For at beregne hastigheden, vil men så bruge v=s/t?

Vedhæftet fil: mekanik opgave.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
18. april 2019 af Pyrros


Brugbart svar (1)

Svar #2
18. april 2019 af Pyrros

1) ja, det er en fin beskrivelse. Du bør nok tilføje at han cykler tilbage til udgangspunktet, og dette sker med en lavere hastighed end turen de første 30 minutter.

2) Hastigheden er nul, da han er stillestående. Der er ingen bevægelse. Man kan eventuelt inddele det i v_\text{hen}, v_\text{pause} og v_\text{tilbage}.

3) ja, v=\frac{\Delta s}{\Delta t}.


Brugbart svar (1)

Svar #3
18. april 2019 af Sveppalyf

a) Han cykler med konstant hastighed i 30 min. Så holder han stille i 10 min. Tilsidst cykler han tilbage igen med en lidt lavere hastighed så han er 40 min om at komme hjem.


Svar #4
18. april 2019 af Stjerneskud2016

Tak! Pyrros

For at beregne gennemsnitshastigheden i de første 40 minutter. Skal man så regne 12-8/40-20?


Brugbart svar (1)

Svar #5
18. april 2019 af Sveppalyf

d) Det er urealistisk at der er "knæk" på grafen da dette ville kræve en uendelig stor acceleration. Når han bremser op, vil hastigheden ikke ændres til 0 km/t fuldstændig momentant men derimod gradvist aftage. Så i stedet for skarpe knæk på grafen, skulle knækkene være mere bløde og afrundede.


Brugbart svar (1)

Svar #6
18. april 2019 af Pyrros

Selv tak:)

Nej, du udregner det vedv=\frac{12\text{ km}}{\frac{40}{60}\text{h}}=18\frac{\text{km}}{\text{h}}. Det vil altså sige at gennemsnitshastigheden er 18 km/t.


Brugbart svar (1)

Svar #7
18. april 2019 af Pyrros

#5

d) Det er urealistisk at der er "knæk" på grafen da dette ville kræve en uendelig stor acceleration. Når han bremser op, vil hastigheden ikke ændres til 0 km/t fuldstændig momentant men derimod gradvist aftage. Så i stedet for skarpe knæk på grafen, skulle knækkene være mere bløde og afrundede.

Man kan argumentere for at der er blevet målt i intervaller af måske 10 sekunder, hvorfor det ikke er urealistisk. Der bør derfor ikke være bløde ændringer. Uden infinitesimalregning og rådata ville det også være umuligt at regne på.


Svar #8
18. april 2019 af Stjerneskud2016

Jeg har lige en spørgsmål til en anden opgave også.

I opgave a) er hastigheden ikke kun 0 når han holder stille helt i starten. Men jeg tænker også at det kan have noget at gøre med f(6) og f(9) da tangenthældningen er 0 der npr jeg tænker differantiel regning, eller er det forkert og jeg blander ting sammen?

Pyrros           Sveppalyf

Vedhæftet fil:mekanik opgave 2.png

Brugbart svar (0)

Svar #9
18. april 2019 af ringstedLC

#8: Ny opgave ⇒ ny tråd, tak!


Brugbart svar (0)

Svar #10
18. april 2019 af Sveppalyf

Grafen viser afstanden s fra udgangspunktet som funktion af tiden t. Hastigheden er derfor lig med tangentens hældning ( da v = ds/dt ). Accelerationen kan ses som en krumning på grafen. Når hastigheden øges, krummer grafen opad og når hastigheden mindskes, så krummer grafen nedad. Når grafen er en ret linje, så er hastigheden konstant.

a)

De starter med at accelerere op indtil ca. t = 1½ min (grafen krummer opad). Så kører de med konstant hastighed indtil ca. t = 4 min (grafen er en ret linje). Så begynder de at sætte farten ned ( grafen krummer nedad). Ved t = 6 min er de bremset helt op (tangenten er vandret), vender motorcylen og begynder at køre tilbage igen mod startpunktet (tangentens hældning er nu negativ). De skifter dog hurtigt mening og bremser op, vender motorcyklen igen ved t = 9 min og giver gas i samme retning som før (tangenthældningen er nu positiv igen).


Skriv et svar til: Mekanik opgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.