Biologi

Hvilken blodtype har mine forældre?

23. april 2019 af ThomasAllerødSkole - Niveau: 9. klasse
Hej
Jeg laver en opgave om blodtyper m.m., hvor der er et spørgsmål, jeg ikke kan finde ud af ;(
Jeg har blodtype A i AB0-systemet, og jeg må ikke bare spørge mine forældre, hvilken de har.

"Vis med en matrix over AB0-systemet, hvilken blodtype dine forældre sandsynligvis har. Læg mærke til, at A og B både er dominante og codominante, hvorimod 0 er recessivt."

Jeg har ikke kunnet finde hjælp på de andre lignende indlæg. Kan I hjælpe? Tusinde tak. Der er ikke angivet yderligere information i spørgsmålet i opgaven.

Brugbart svar (0)

Svar #1
23. april 2019 af Tqooa

Du siger selv, at A og B er dominante og codominante, mens 0 er recessivt. Hvis du dermed har blodtypen A, må du have genotypen AA eller A0.

Du må have fået det ene A, "det sikre A", fra en forælder, derfor må en forælder være AA, AB eller A0.

Fra den anden forælder har du så fået A eller 0. Det vil sige, at denne må have haft enten AA, AB, A0 eller B0. Egentligt alle blodtyper bortset fra BB.


Brugbart svar (0)

Svar #2
23. april 2019 af Tqooa

Du kan så eventuelt opstille en matrix for hver af de kombinationsmuligheder og se på i hvor mange af tilfældende med de forældre, der vil komme et barn ud med blodtypen A.


Svar #3
23. april 2019 af ThomasAllerødSkole

Mange tak. Hvordan opstiller man det som en matrix? Jeg ved ikke helt, hvad der skal stå hvor. 

Edit: Så ikke dit svar, men er stadig lidt i tvivl


Brugbart svar (0)

Svar #4
23. april 2019 af Tqooa

Kig i dette dokument, jeg har lavet, med de forskellige matrix'er. Som det fremgår, er der den største sandsynlighed for at få et barn med blodtypen A (nemlig 100%), hvis forældrene har blodtyperne AA og AA eller AA og A0.

Vedhæftet fil:Blodtyper.pdf

Svar #5
23. april 2019 af ThomasAllerødSkole

Det giver god mening nu :)


Skriv et svar til: Hvilken blodtype har mine forældre?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.