Biologi

VIGTIGT - EKSAMEN! Acetocarmine staining?

29. april 2019 af hejjjjjjjjjj09 - Niveau: 9. klasse

Hej, jeg skal op i naturfagsprøven i starten af juni og skal i den forbindelse lave et forsøg hvor jeg skal kigge mitosis ved hjælp af løgceller. 

Da samtlige forsøgsvejledninger siger, at man skal bruge "acetocarmine staining" for at farve cellerne og dette ikke er noget de har på min skole (eller frederiksens) ville jeg høre om I tror methylenblåt opløsning vil opnå samme effekt? 

Lad mig vide hvis I skal bruge mere info om forsøget! 


Brugbart svar (1)

Svar #1
29. april 2019 af AngelOneOne

Hej,

Jeg vil tro det produkt du faktisk søger er Carmin i eddikesyre.. De har de hos Frederiksen her: https://www.frederiksen.eu/shop/product/carmin-i-eddikesyre-0-5

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #2
30. april 2019 af hejjjjjjjjjj09

tusinde tak! ved du hvilken rolle procentopløsningen spiller? I forsøget står der 1%, men på frederiksen kan jeg kun finde 0,5%. 

Kan dette udlignes ved at lade løgcellerne ligge i farven lidt længere? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
30. april 2019 af AngelOneOne

Hej,

Det ved jeg ikke umiddelbart nej - Vil tro det umiddelbart kun har indflydelse på hvor meget farve der optages i forhold til den tid behandlingen tager. Mit forslag ville måske være at du laver forsøget som det er beskrevet, men laver nogle farvninger hvor du har nogle der er farvet i den tid som forsøgsvejledningen foreskriver, nogle der har fået en halv gang så længe og nogle der har fået dobbelt tid. På den måde får du afprøvet om farvetiden har nogen negativ indvirkning på præparaterne, uden at du skal lave forsøget om.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #4
30. april 2019 af hejjjjjjjjjj09

Tusinde tak! lyder som en god ide, det vil jeg få prøvet i min næste naturfags time


Brugbart svar (1)

Svar #5
01. maj 2019 af AngelOneOne

Hej,

Mente selvfølgelig 1x farvetid, 1½x farvetid og 2x farvetid med carminopløsningen :)

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: VIGTIGT - EKSAMEN! Acetocarmine staining?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.