Fysik

Tryk i væsker og archiemedes lov

17. maj 2019 af Signekas - Niveau: B-niveau

Jeg skal forklare tryk i væsker. Hvilket jeg faktisk synes er rigtig svært. 

Jeg har  indtil videre skrevet (det vedhæftede) Men jeg ved ikke det helt store om det

Jeg skal også komme ind på archimedes lov

Og jeg ved at med hans lov kan man finde opdriftkræftens størrelse, men hvad mere er der at sige? :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. maj 2019 af m0ster0

Nu du allerede har inddraget eksemplet med cylinderen, så er det oplagt at vise udledningen af trykket i bunden af cylinderen. Trykket i bunden er nemlig uafhængig af tværsnitsarealet af cylinderen, hvilket er ret interessant. Det kunne se ud som følgende; 

Tryk er per definition givet som kraft pr areal, nemlig 

P = \frac{F}{A}

Vi ved, at Newtons 2. lov siger F = mg, det indsættes 

P = \frac{mg}{A}

Helt generelt, så gælder der, at massen af et objekt er det samme som densiteten ganget med volumen, så 

m = \rho\cdot V \Rightarrow P = \frac{\rho V g}{A}

Volumen af din cylinder er per definition givet som areal af tværsnittet, f.eks bundfladen, ganget med højden. Heraf opnår du så udtrykket 

P = \frac{\rho A h g}{A}

Og det kan reduceres, idet A går ud i brøken, så du ender ud med 

P = \rho h g

Dvs trykket i cylinderen kun afhænger af densiteten af materialet. Ikke nok med, at udtrykket for trykket gælder for en cylinder, så gælder det for alle former, f.eks en kubik, trapez, kegleform etc... 

Dernæst kunne du med god fordel komme ind på opdrift. Her kan du inddrage en skitse af de relevante kraftvektorer. Her kan du komme ind på hvor kraften er størst og mindst. For at få lidt matematik ind også, så gælder der 

F_{opdrift} = F_{tyngekraft} = mg = V\rho g

Hvor m er massen af materialet inde i en beholder nedsunket i et andet materiale. Vi benytter igen regnereglen m = V*densiteten. Her kan man så snakke om, hvad der sker når densiteten inde i en beholder (f.eks en kasse eller en ballon) er forskellig fra densiteten af det omkringværende materiale. - Derfor en ballon med luft stiger til i vand, idet densiteten af luft er mindre end densiteten af vand. Det samme gælder med en heliumfyldt ballon, idet helium er lettere end luft. 

Håber det hjalp lidt!


Brugbart svar (0)

Svar #2
18. maj 2019 af mathon

Specielt ved flydning:

                            \small \small \small \begin{array}{llll} F_{op}=m_{legeme}\cdot g\\\\ V_{under}\cdot \varrho _{v\ae ske}\cdot g=V\cdot \varrho _{legeme}\cdot g&V\textup{ er legemets volumen}\\\\ V_{under}\cdot \varrho _{v\ae ske}=V\cdot \varrho _{legeme}\\\\ \frac{V_{under}}{V}=\frac{\varrho _{legeme}}{\varrho _{v\ae ske}}\\\\V_{under}=\frac{\varrho _{legeme}}{\varrho _{v\ae ske}}\cdot V \\\\ \varrho _{legeme}=\frac{V_{under}}{V}\cdot \varrho _{v\ae ske}&\textup{til bestemmelse af legemets densitet} \end{array}


Skriv et svar til: Tryk i væsker og archiemedes lov

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.