Matematik

Opstilling af en simpel fiskerimodel - matematisk

05. juni 2019 af 81738 - Niveau: A-niveau

Jeg sidder og har problemer med hvordan man egentlig opstiller en simpel fiskerimodel. 

Hvad skal man vide for at kunne opstille en sådan model? Og er der en måde hvorpå man eventuelt vil kunne vise det grafisk? 

Jeg håber meget at der er nogen som kan hjælpe mig


Brugbart svar (1)

Svar #2
05. juni 2019 af ringstedLC

Enten skal du sætte dig i en matematikslærers situation og designe en regressionsopgave til dine elever:

Prøv at gå dine afleveringer igennem og find en regressionsopgave (måske har du lavet en med fisk, der kan inspirere), hvor du har fundet a og b udfra en tabel med talpar af (x, model(x)) og modelfunktionens karakter (lineær, eksp. eller potens). Nu skal du så være kreativ og sætte hjernen over i "konstruktions-mode".

- Hvad skal modellen sige noget om.                                                                                     Eksempler: Gennemsnitsstørrelsen af de fangede fisk som funktion af garnmaskernes areal (kvadratisk med sidelængden x), mængden af fisk over en årrække (t er antal år efter et årstal) eller noget helt tredje, bare der er en relation mellem de variable som du har gennemskuet.

Du vælger selv a, b og karakteren skal selvfølgelig passe med relationen. Tegn funktionen og juster evt. a og b i det andet eksempel, men kun selvfølgelig kun b idet første. Endeligt er der ofte en eller flere betingelser på en model. Udregn tilsidst nogle talpar og opstil opgaven med en beskrivende tekst, tabellen og så spørgsmålet.

... eller også skal du forklare, hvordan man vha. R og eventuelt residulplot afgør hvilken type         model, der bedst passer på et datasæt.


Skriv et svar til: Opstilling af en simpel fiskerimodel - matematisk

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.