Matematik

funktion

08. juni 2019 af Abdi642 - Niveau: C-niveau

i opgaven står der at jeg skal forklare den ekspontielle funktion, som er f(X)= b*a^x. jeg ved ikke helt hvordan jeg skal forklare det. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. juni 2019 af mathon

Du skal gøre rede for
                                       \small \small \begin{array}{lllll} \textup{fremf\o ringsfaktor }a&\textup{n\aa r x vokser med 1}\\\\ \textup{v\ae kstrate}\\\\ \textup{v\ae kstprocent}\\\\ p_y=\left (\frac{a^{\Delta x}}{y_o}-1 \right )\cdot 100\\\\ \textup{fordoblingskonstant}&a>1\\\\ \textup{halveringskonstant}&0<a<1\\\\ \textup{differentialkvotient/}\\ \textup{v\ae ksthastighed}&\frac{\mathrm{d} f}{\mathrm{d} x}=\ln(a)\cdot f(x)\\\\\\ \textup{anknytning til}\\ \textup{rentesregning}&K_n=K_0\cdot( 1+r)^n \end{array}


Svar #2
08. juni 2019 af Abdi642

hvad er definitionen af Halv og fordoblingskonstanten 


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. juni 2019 af mathon

              \small \small \begin{array}{lllll} \textup{halveringskonstant:}&\textup{den konstant }X_{\frac{1}{2}} \text{ x skal adderes med}&\textup{for at funktionen halveres}\\\\ \textup{fordoblingskonstant:}&\textup{den konstant }X_2 \text{ x skal adderes med}&\textup{for at funktionen fordobles} \end{array}


Svar #4
08. juni 2019 af Abdi642

hvad mener du med adderes


Brugbart svar (0)

Svar #5
09. juni 2019 af Anders521

#2

Fordoblingskonstanten T2 for en stigende eksponentiel funktion f er den x-tilvækst, der skal til for at funktionsværdien fordobles. Dvs. f(x0+T2) = 2·f(x0)

Halveringskonstanten T0,5 for en aftagende eksponentiel funktion er den x-tilvækst, der skal til for at funktionværdien halveres. Dvs. f(x0+T0,5) = 0,5·f(x0)


Brugbart svar (0)

Svar #6
30. juni 2019 af mathon

                       \small \small \small \small \begin{array}{lllll} \textup{fordoblingskonstant:}&a^{X_2}=2&a>1\\\\ &\log(a)\cdot X_2=\log(2)\\\\ &X_2=\frac{\log(2)}{\log(a)}=\frac{\ln(2)}{\ln(a)}\\\\\\\\ \textup{halveringskonstant:}&a^{X_{\frac{1}{2}}}=\frac{1}{2}&0<a<1\\\\ &\log(a)\cdot X_{\frac{1}{2}}=\log(\frac{1}{2})\\\\ &X_{\frac{1}{2}}=\frac{\log(\frac{1}{2})}{\log(a)}=\frac{\ln(\frac{1}{2})}{\ln(a)} \end{array}


Skriv et svar til: funktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.