Matematik

Egenværdier og taylor ekspansion til 1. orden

21. juni 2019 af unistudent - Niveau: Universitet/Videregående

Hej, jeg er gået død i en opgave, og har derfor brug for hjælp. 

(d) Hvordan ser udtrykket for egenværdierne ud i |x/(a-c)|<<1 grænsen  ?

Som hjælp til at svare på dette kan du bruge maple til at lave en Taylorekspansion til 1. orden af f(z)=sqrt(1+z) hvor z=4x^2/(a-c)^2 

Jeg har taget taylorekspansion til 1. orden og får det udtryk der kan ses i den vedhæftede fil, men ved ikke hvordan jeg skal komme videre 

På forhånd tak 

Vedhæftet fil: taylor.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
21. juni 2019 af peter lind

Du har fået en rækkeudvikling i z ikke i x. Skriv hele udtrykket i maple uden brug af z


Svar #2
21. juni 2019 af unistudent

Så det du siger er, at jeg skal sætte 4x^2/(a-c)^2 ind på z's plads? Men hvis dette er tilfældet, hvad skal jeg så sætte x til at være når jeg skriver det ind i Maple? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. juni 2019 af peter lind

Meningen er at du skal skrive funktionen ind i maple uden at omtale z. Glem alt om z. Du kan også finde f'(0) Taylorpolynomiet bliver til første orden er i dette tilfælde f(x) ≈ f'(0)*x. Det er i virkeligheden nok det nemmeste


Svar #4
25. juni 2019 af unistudent

Jeg har forsøgt mig lidt her og der, men kan simpelthen ikke se om det jeg gør er rigtigt eller forkert. Føler mig helt lost. Vil du være sød at uddybe hvad angår opg d? 

Vedhæftet fil:Projekt 4.png

Brugbart svar (0)

Svar #5
26. juni 2019 af peter lind

kvrod(1+z)≈1+½z

Jeg har vedlagt en nærmere udregning

Vedhæftet fil:unistudent.pdf

Skriv et svar til: Egenværdier og taylor ekspansion til 1. orden

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.