Biologi

genetik og blodtype spørgsmål

03. juli 2019 af Annemette94 - Niveau: C-niveau

Hej. Har et spørgsmål om genetik. 

Min far er blodtype A, mens min mor er blodtype 0. 

Jeg er selv blodtype 0. 

Jeg ved at A + B er dominate ovoerfor 0. 

Derfor skal jeg have et 0 fra begge mine forældre for at jeg selv kunne blive blodtype 0. 

Ergo, må min fars være A0 og min mors 00, fordi så har jeg et 0 fra hver forældre. 
Hvis min mors var feks. A0 ville hendes blodtype jo være A, da det dominerer over 0, og så ville jeg ikke kunne have blodtype 0, right? Og min far er jo blodtype A, derfor kan han ikke hedde AA fordi så får jeg ikke et 0 fra ham, og han kan heller ikke hedde AB for så havde han jo ikke blodtype A, vel? 

Så min fars (hedder det fænotype?) A0 og min mors 00? = jeg bliver 0. Vi er alle tre rh. positive, og min mors bror er 0 rh negativ.. Kan det fortælle noget om mine bedsteforældres blodtyper? (De er desværre ikke i live mere). 


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. juli 2019 af Skaljeglavedinelektier

Hvis begge dine forældre havde genotypen A0, ville du godt kunne have fænotypen 0. Der vil være 25% sandsynlighed for, at du fik genotypen 00, 50% for at du fik A0 og 25% for at du fik AA. 

Korrekt at han ikke kan have AA eller AB. 

Din fars genotype hedder A0, men din fars fænotype hedder A. 

Det kan godt sige noget om dine bedsteforældres blodtyper, men de kan ikke bestemmes definitivt ud fra disse oplysninger. 


Svar #2
03. juli 2019 af Annemette94

Jamen min mor kan vel kun have haft 00, fordi havde hun haft A0 samtidig med min far har A0 i genotype så ville jeg vel være blevet et barn med blodtype A og ikke 0, da 2 A'er (et fra hver) vil da dominere over de to 0'er? Eller hvad?  Undskyld, hvis jeg bare intet fatter :D


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. juli 2019 af Verittas (Slettet)

Dine bedsteforældre fra mors side kan vær, at de havde et heterozygot allelpar,hvilket gør, at dine bedsteforældre kan have A0 og B0, og derved ville der være 25% chance for,at din mor endte med 00, som hun gjorde
Dog er der en ting, som er udlukket,hvilket er at ingen af dine bedsteforældre fra mors side har haft et homozygot allelpar med fænotype A og B. Til sidst kan det også være at en af dine bedsteforældre fra mors side i forvejen havde blodtype 0, hvor den anden bedsteforældre kan komme med genotypen B0 eller A0

Med din fars side, så kan det være, at lidt mere kompliceret, da der kan være mange forskellige kombinationer, som gør at han ender med blodtypen A

Brugbart svar (0)

Svar #4
04. juli 2019 af Skaljeglavedinelektier

Er din far A0, og din mor A0 er der 25% sandsynlighed for, at du ville blive 00. Det nedenstående krydsningsskema kan måske overbevise dig om det: 

         A          0

A    AA        A0

0    A0         00


Skriv et svar til: genetik og blodtype spørgsmål

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.