Matematik

Side 2 - Rumfang, m2, kugle, pyramide og %

Brugbart svar (0)

Svar #21
06. september 2019 af Zagoria (Slettet)

#19
#10
#4

          \small \small \begin{array}{llll}\textup{akvarium:}\\\\2\cdot \textup {SUM}\left ( \left \{ L\cdot B,L\cdot H,B\cdot H \right \} \right )=2\cdot \textup {SUM}\left ( \left \{ 0.2,0.15,0.12 \right \} \right ) m^2=2\cdot \left ( 0.47\; m^2 \right )=0.94\; m^2 \end{array}

Mange tak for det! Forstår det desværre stadig ikke helt /: Er der en nemmere måde at forklare det på? 

Så er dette hvor meget glas der er brugt, eller bare formlen til hvordan jeg kan regne det ud?


              Du havde fået 1.04 m2 , hvordan kom du frem til det resultat


Svar #22
06. september 2019 af Gabi1322

#20
#17
#16
#15
#13

Rumfang af kugle : V = 4/3 · π · r3  Kan du beregne rumfanget af kuglen når radius er 20 cm ?

Udfra det du har skrevet har jeg gjort dette:

4 divideret med 3 gange 3,14 x r3 

Det blev til 33493,33 hvor 3 bare fortsætter, er det sådan det skulle gøres? 


               Rumfanget er korrekt 33493 cmeller .03349 m3

Tak, men hvordan vidste du at radius var 20? 


              Det mindste mål i kassen er 40 cm , så det er det maksimale diameteren kan være , derved bliver

             radius 20 cm for kuglen

Tak for det! Og når der står at jeg skal skrive min betragtning, hvad menes der så? Er det min mening omkring det?


Brugbart svar (0)

Svar #23
06. september 2019 af AMelev

En kasse med følgende mål: Længde 40 cm, Bredde 0,905 meter, Højde 995 mm.  
Regn om til samme enhed, fx cm

Hvad er den rumfanget af den største kugle der kan ligge i kassen? 
Den største kugle må have samme diameter som længden af den mindste side i kassen.
Berstem derudfra radius og benyt rumfangsformlen for en kugle.

Hvis den vejer 14 kg. Hvad er kuglens massefylde
Massefylde = Masse/Rumfang (husk enheder)

Hvad er rumfanget af den største pyramide der kan ligge i kassen?
Uklart, hvad der menes med den største pyramide - den højeste eller den bredeste eller den med størst rumfang? Det fremgår heller ikke, hvordan grundfladen skal se ud,
Hvis vi siger, det er den højeste og at grundfladen skal være et kvadrat, så skal højden være det samme som kassens længste side og siderne i grundfladen skal have samme længde som den korteste af kassens sider.
Så kan rumfanget beregnes ud fra formlen for rumfang af pyramider.

Hvor mange % luft er der tilbage i kassen? 
Rumfanget af luft er RumfangLuft = RumfangKassee - RumfangPyramide og i % af kassens rumfang er det
RumfangLuft / RumfangKassee omregnet fra decimaltal til % (kommaet flyttes 2 pladser til højre).

Hvad fylder mest luften eller pyramiden?
Sammenlign de to rumfang


Brugbart svar (0)

Svar #24
06. september 2019 af Zagoria (Slettet)

#22
#20
#17
#16
#15
#13

Rumfang af kugle : V = 4/3 · π · r3  Kan du beregne rumfanget af kuglen når radius er 20 cm ?

Udfra det du har skrevet har jeg gjort dette:

4 divideret med 3 gange 3,14 x r3 

Det blev til 33493,33 hvor 3 bare fortsætter, er det sådan det skulle gøres? 


               Rumfanget er korrekt 33493 cmeller .03349 m3

Tak, men hvordan vidste du at radius var 20? 


              Det mindste mål i kassen er 40 cm , så det er det maksimale diameteren kan være , derved bliver

             radius 20 cm for kuglen

Tak for det! Og når der står at jeg skal skrive min betragtning, hvad menes der så? Er det min mening omkring det?


               Hvis din matematiklærer spørger , hvorfor kan radius ikke være 30 cm, hvad vil du så svare?


Svar #25
06. september 2019 af Gabi1322

#24
#22
#20
#17
#16
#15
#13

Rumfang af kugle : V = 4/3 · π · r3  Kan du beregne rumfanget af kuglen når radius er 20 cm ?

Udfra det du har skrevet har jeg gjort dette:

4 divideret med 3 gange 3,14 x r3 

Det blev til 33493,33 hvor 3 bare fortsætter, er det sådan det skulle gøres? 


               Rumfanget er korrekt 33493 cmeller .03349 m3

Tak, men hvordan vidste du at radius var 20? 


              Det mindste mål i kassen er 40 cm , så det er det maksimale diameteren kan være , derved bliver

             radius 20 cm for kuglen

Tak for det! Og når der står at jeg skal skrive min betragtning, hvad menes der så? Er det min mening omkring det?


               Hvis din matematiklærer spørger , hvorfor kan radius ikke være 30 cm, hvad vil du så svare?

Det kan den ikke da vi skal finde rumfanget af den største kugle der skal være i kassen. Da kassen er 40 cm bred kan det største radius kun være 20 cm. 


Brugbart svar (0)

Svar #26
06. september 2019 af Zagoria (Slettet)

#25
#24
#22
#20
#17
#16
#15
#13

Rumfang af kugle : V = 4/3 · π · r3  Kan du beregne rumfanget af kuglen når radius er 20 cm ?

Udfra det du har skrevet har jeg gjort dette:

4 divideret med 3 gange 3,14 x r3 

Det blev til 33493,33 hvor 3 bare fortsætter, er det sådan det skulle gøres? 


               Rumfanget er korrekt 33493 cmeller .03349 m3

Tak, men hvordan vidste du at radius var 20? 


              Det mindste mål i kassen er 40 cm , så det er det maksimale diameteren kan være , derved bliver

             radius 20 cm for kuglen

Tak for det! Og når der står at jeg skal skrive min betragtning, hvad menes der så? Er det min mening omkring det?


               Hvis din matematiklærer spørger , hvorfor kan radius ikke være 30 cm, hvad vil du så svare?

Det kan den ikke da vi skal finde rumfanget af den største kugle der skal være i kassen. Da kassen er 40 cm bred kan det største radius kun være 20 cm. 


              Jeg tror din matematiklærer vil godkende det svar.    


Brugbart svar (1)

Svar #27
06. september 2019 af AMelev

#19 Angående glasforbruget:
Du har bund og top, som er lige store, hver er 50 cm x 40 cm
Så har du de to sider, som hver er 50 cm x 30 cm
Så har du også de to endeflader, som hver er 40 cm x 30 cm

I alt har du altså et areal, der er A = (2·50·40 + 2·50·30 + 2·40·30) cm2 = ...


Brugbart svar (0)

Svar #28
06. september 2019 af Zagoria (Slettet)

Hej Gabi 1322 , jeg bliver nødt til at stoppe nu. Prøv selv at besvare de sidste spørgsmål.

Jeg er sikker på at du kan få hjælp, fra en af de mange dygtige brugere på Studieportalen

Mange hilsner Zagoria


Svar #29
06. september 2019 af Gabi1322

#28

Hej Gabi 1322 , jeg bliver nødt til at stoppe nu. Prøv selv at besvare de sidste spørgsmål.

Jeg er sikker på at du kan få hjælp, fra en af de mange dygtige brugere på Studieportalen

Mange hilsner Zagoria

Helt fint!! og tusinde mange gange tak for hjælpen, har virkelig fået en bedre forståelse for det her ((:


Svar #30
06. september 2019 af Gabi1322

#27

#19 Angående glasforbruget:
Du har bund og top, som er lige store, hver er 50 cm x 40 cm
Så har du de to sider, som hver er 50 cm x 30 cm
Så har du også de to endeflader, som hver er 40 cm x 30 cm

I alt har du altså et areal, der er A = (2·50·40 + 2·50·30 + 2·40·30) cm2 = ...

Tusinde tak for det!! Nu giver det super god mening 


Svar #31
06. september 2019 af Gabi1322

#23

En kasse med følgende mål: Længde 40 cm, Bredde 0,905 meter, Højde 995 mm.  
Regn om til samme enhed, fx cm

Hvad er den rumfanget af den største kugle der kan ligge i kassen? 
Den største kugle må have samme diameter som længden af den mindste side i kassen.
Berstem derudfra radius og benyt rumfangsformlen for en kugle.

Hvis den vejer 14 kg. Hvad er kuglens massefylde
Massefylde = Masse/Rumfang (husk enheder)

Hvad er rumfanget af den største pyramide der kan ligge i kassen?
Uklart, hvad der menes med den største pyramide - den højeste eller den bredeste eller den med størst rumfang? Det fremgår heller ikke, hvordan grundfladen skal se ud,
Hvis vi siger, det er den højeste og at grundfladen skal være et kvadrat, så skal højden være det samme som kassens længste side og siderne i grundfladen skal have samme længde som den korteste af kassens sider.
Så kan rumfanget beregnes ud fra formlen for rumfang af pyramider.

Hvor mange % luft er der tilbage i kassen? 
Rumfanget af luft er RumfangLuft = RumfangKassee - RumfangPyramide og i % af kassens rumfang er det
RumfangLuft / RumfangKassee omregnet fra decimaltal til % (kommaet flyttes 2 pladser til højre).

Hvad fylder mest luften eller pyramiden?
Sammenlign de to rumfang

Med hensyn til arealet af pyramiden vil det så være 53066,67 cm2 ? Grundfladearealet er bredde gange længde ikke?  


Brugbart svar (0)

Svar #32
06. september 2019 af mathon

\small \small \begin{array}{llll} \textup{Jeg fik blandet} \\\textup{to opgaver sammen! }\\\\ \textup{maksimal }&\\\textup{kuglediameter:}&0.40\; m\\\\\ \textup{Volumen:}&V=\frac{\pi }{6}\cdot d^3=\frac{\pi }{6}\cdot (0.40\; m)^3=0.03351\; m^3=33.51\; L \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #33
06. september 2019 af AMelev

#31 Jep! Men jo kun for denne specielle pyramide.
Grundfladen kunne fx være trekantet eller sekskantet.
Og hvis vi stadig havde kvadratisk grundflade men tog den pyramide med størst grundflade, så havde rumfanget været (1/3·90.5·90.5·40)cm3? = 109203 cm3, altså næsten dobbelt så stort som ved den pyramide med størst højde.
 


Svar #34
06. september 2019 af Gabi1322

#33

#31 Jep! Men jo kun for denne specielle pyramide.
Grundfladen kunne fx være trekantet eller sekskantet.
Og hvis vi stadig havde kvadratisk grundflade men tog den pyramide med størst grundflade, så havde rumfanget været (1/3·90.5·90.5·40)cm3? = 109203 cm3, altså næsten dobbelt så stort som ved den pyramide med størst højde.
 

Tak for hjælpen!! Har fået lavet alle opgaverne, er dog lidt usikker på den med pinden. Jeg har svaret at pinden maks på være 40 cm, er det rigtigt? 


Brugbart svar (0)

Svar #35
06. september 2019 af AMelev

#34

Tak for hjælpen!! Har fået lavet alle opgaverne, er dog lidt usikker på den med pinden. Jeg har svaret at pinden maks på være 40 cm, er det rigtigt? 

Hvilken pind? Jeg kan ikke finde noget med en pind i din opgaveformulering i #0.


Svar #36
06. september 2019 af Gabi1322

#35
#34

Tak for hjælpen!! Har fået lavet alle opgaverne, er dog lidt usikker på den med pinden. Jeg har svaret at pinden maks på være 40 cm, er det rigtigt? 


Hvilken pind? Jeg kan ikke finde noget med en pind i din opgaveformulering i #0.

Det er rigtigt, fik helt glemt at sætte opgaven ind. Her er den:

Hvad er den længste pind der kan ligge kassen?

Brugbart svar (1)

Svar #37
06. september 2019 af AMelev

Den længste pind går fra det ene hjørne til det diamentralt modsatte hjørne.

Benyt Pythagoras til at bestemme d og derefter igen til at bestemme pindens længde p.

NB! Det er ligegyldigt, hvilke sider af kassen, du benævner længde, bredde og højde.

Vedhæftet fil:Billede3.JPG

Svar #38
06. september 2019 af Gabi1322

#37
Den længste pind går fra det ene hjørne til det diamentralt modsatte hjørne.

Benyt Pythagoras til at bestemme d og derefter igen til at bestemme pindens længde p.

NB! Det er ligegyldigt, hvilke sider af kassen, du benævner længde, bredde og højde.

Må indrømme jeg ikke er specielt god til matematik /: Har ikke helt fundet ud af hvordan Pythagoras virker.... Kunne der komme mere uddybning? Jeg læser lige lidt om det ((:

Svar #39
06. september 2019 af Gabi1322

#38
#37
Den længste pind går fra det ene hjørne til det diamentralt modsatte hjørne.

Benyt Pythagoras til at bestemme d og derefter igen til at bestemme pindens længde p.

NB! Det er ligegyldigt, hvilke sider af kassen, du benævner længde, bredde og højde.

Må indrømme jeg ikke er specielt god til matematik /: Har ikke helt fundet ud af hvordan Pythagoras virker.... Kunne der komme mere uddybning? Jeg læser lige lidt om det ((:

Har fået det til 23,62 er det mon rigtigt?

Svar #40
07. september 2019 af Gabi1322

#37
Den længste pind går fra det ene hjørne til det diamentralt modsatte hjørne.

Benyt Pythagoras til at bestemme d og derefter igen til at bestemme pindens længde p.

NB! Det er ligegyldigt, hvilke sider af kassen, du benævner længde, bredde og højde.

Regnede lige efter o dag og fik det til 140,321 cm !! Det ligner det er det rigtige resultat, tal for hjælpen ((:

Forrige 1 2 Næste

Skriv et svar til: Rumfang, m2, kugle, pyramide og %

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.