Tysk

Endnu et spørgsmål om tyske verber

01. oktober 2019 af tyskspørgsmål - Niveau: B-niveau

Hej, jeg har før stillet et spørgsmål om de tyske verber, der minder om det følgende, men jeg vil bare gerne lige være sikker. Hvis nu man ønsker at skrive: "Jeg kan se, at Carl forsøger at slå Joakim.", ville man så skrive "Ich kann sehen, dass Carl versucht, Joakim zu schlagen."? Jeg tænker nemlig, at "Ich kann sehen, dass Carl Joakim zu schlagen versucht." er forkert.

Som altid så takker jeg på forhånd.


Brugbart svar (1)

Svar #1
02. oktober 2019 af Stygotius

1)  Man  bruger slet ikke "kan" som hjælpeverbum  så meget på tysk som man gør på dansk, men udtrykker sig simpethen uden det.  Altså:

"Ich sehe, dass Carl versucht, Joakim zu schlagen" eller f.eks. "Kan du se det hus derovre?  =  "Siehst du das Haus drüben?"  eller "Kan du forstå hvad jeg mener?"  =  "Verstehst du, was ich meine?"

2)  Den infinitivkonstruktion du foreslår efter "versuchen", kaldes 'opløsning', og den jeg foreslår, kaldes 'udskillelse'.  


Svar #2
02. oktober 2019 af tyskspørgsmål

Aha, interessant. Så "Ich sehe, dass Carl, Joakim zu schlagen versucht." hedder "opløsning", og "Ich sehe, dass Carl versucht, Joakim zu schlagen" kaldes for "udskillelse"? 


Brugbart svar (1)

Svar #3
02. oktober 2019 af Stygotius

Ja, lige netop. Det har du forstået fint


Svar #4
03. oktober 2019 af tyskspørgsmål

Tak for bekræftelsen. Lige et sidste spørgsmål, som bare er af ren nysgerrighed: bruges disse to infinitvkonstruktioner lige meget, eller ville en tysker normalt foretrække den ene frem for  den anden? Eller måske afhænger det af dialekten, den geografiske placering etc.?


Brugbart svar (1)

Svar #5
03. oktober 2019 af Stygotius

Hmm, man kan nok ikke sige at der er nogen geografiske, dialektale eller sociale  træk ved den ene og den anden af disse muligheder. Jeg ville nok tro at udskillelse "Wir haben versucht, eine Lösung zu finden" er lidt mere almindelig i dagligdags talesprog end opløsning "Wir haben eine Lösung zu finden versucht.", som nok mødes hyppigere i skriftsprog.

Ved verberne 'brauchen'  'pflegen'  ' scheinen' kan man slet  ikke anvende udskillelse men udelukkende opløsning "Er sagte, dass er seine Mutter am Dienstag zu besuchen pflegte" -og altså ikke  "Er sagte, dass er pflegte, seine Großmutter am Dienstag zu besuchen"  


Brugbart svar (1)

Svar #6
03. oktober 2019 af Stygotius

x


Svar #7
03. oktober 2019 af tyskspørgsmål

Jamen du skal have mange tak for de gode svar. Du må have en god dag.


Skriv et svar til: Endnu et spørgsmål om tyske verber

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.