Fysik

negativ eller positiv strækning

19. oktober kl. 14:50 af mikkel1232 - Niveau: B-niveau

Hej studieportalen

I fysik har vi lavet et forsøg hvor vi skulle tabe en bold fra 3 meter. Herved skal vi ud fra strækningen og tiden beregne boldens hastighed og acceleration.
Umildbart tænker jeg at strækningen må være negativ fordi bolden falder men er meget tvivl om dette er rigtigt?

Brugbart svar (0)

Svar #1
19. oktober kl. 15:08 af Tqooa

Det kan du selv bestemme. Du skal bare huske at definere det først. fx. "opad defineres som positiv retning" etc.

Svar #2
19. oktober kl. 15:16 af mikkel1232

Men så når jeg udregner accelerationen får jeg at der sker en negativ acceleration, hvilket ikke giver mening fordi bolden stiger i hastighed

Brugbart svar (0)

Svar #3
19. oktober kl. 21:30 af ringstedLC

Hastighed er en vektor, altså en retning og en længde. Fart er længden af denne vektor og er altid positiv. Farten er også:

\begin{align*} \text{Fart}:v &= \frac{|s-s_0|}{t-t_0} =\frac{|s|}{t}\;,\;t\neq 0\;,\;(t_0,s_0)=(0,0) \\ v &= \frac{|-3|}{t}\;,\;s=-3 \\v&=\frac{3}{t}\;\left ( \frac{m}{s} \right )=\;?\text{ m pr. sek.} \\ \text{Accel.}:a &= \frac{v}{t}= \frac{s}{t^2}\Rightarrow a>0 \\ a &= \frac{3}{t^2}\;\left ( \frac{m}{s^2} \right )=\;?\text{ m pr. sek}^2 \end{align*}

Brugbart svar (0)

Svar #4
19. oktober kl. 21:52 af SuneChr

Den samlede energi, bolden til enhver tid besidder, er summen af potentiel energi og kinetisk energi.
Når bolden befinder sig i hvile tre meter over det plan, den skal falde på, er dens potentielle energi
mgh og dens kinetiske energi 0. Umiddelbart før nedslaget er dens kinetiske energi den samme, som
den potentielle energi var, da bolden begyndte at falde. Den potentielle energi er efter faldet 0.
_________
m  er boldens masse
g  er tyngdens acceleration
h  er faldhøjden

Skriv et svar til: negativ eller positiv strækning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.