Kemi

Beregn ligevægtskonstanten for elemementets totalreaktion ved 25 grader celcius.

29. oktober 2019 af Amalie1234324 - Niveau: Universitet/Videregående

Beregn ligevægtskonstanten for elemementets  totalreaktion ved 25 grader celcius?

Jeg har lavet opgaverne 1-3, og magner opg 4. Hvordan regner jeg den ud?

Vedhæftet fil: opg 4 hjælppp.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
29. oktober 2019 af janhaa

E(cell)=-\frac{0,0592}{n(e^-)}*\ln(K)

Brugbart svar (0)

Svar #2
29. oktober 2019 af janhaa

E(cell)=E^o(cell)-\frac{0,0592}{n(e^-)}*\lg(K)

Svar #3
29. oktober 2019 af Amalie1234324

Hvor kommer din 0,00592 fra, og hvilken formel bruger du. Jeg kan ikke finde formlen

Brugbart svar (0)

Svar #4
30. oktober 2019 af mathon

vedrørende konstanten 0.0592 V:

For en elektrokemisk celle 
gælder:
                                       \small -\Delta G_m =z\cdot F\cdot U_0

For en elektrokemisk celle i standardtilstanden 
gælder:
                                       \small -\Delta G_m^\Theta =z\cdot F\cdot U_0^\Theta

Envidere gælder               \small \Delta G_m=\Delta G_m^\Theta +R\cdot T\cdot \ln(Y)               Y er reaktionsbrøken

Heri indsættes udtrykkene
for \small \Delta G_m og \small \Delta G_m^\Theta

\small -z\cdot F\cdot U_0=-z\cdot F\cdot U_0^\Theta +R\cdot T\cdot \ln(Y)

hvoraf
                                          \small U_0= U_0^\Theta -\frac{R\cdot T}{z\cdot F}\cdot \ln(Y)
og
                                          \small U_0= U_0^\Theta -\frac{1}{z}\cdot\left ( \frac{R\cdot T}{ F}\cdot \ln(10) \right )\cdot \log(Y)                                                                                

konstantberegning:

\small \frac{R\cdot T}{F}\cdot \ln(10)=\frac{\left (8.31446\; \frac{J}{mol\cdot K} \right )\cdot (298.15\; K)}{96485.3\; \frac{C}{mol}}\cdot \ln(10)=0.0592\; \tfrac{J}{C}=0.0592\;V

dvs
                                          \small U_0= U_0^\Theta -\frac{0.0592\; V}{z}\cdot \log(Y)

Brugbart svar (0)

Svar #5

\small \begin{array}{llll} \textup{Totalreaktion:}&3\, Fe\, _{\textit{(s)}}\; +\; 2\, Al^{3+}\, _{\textit{(aq)}}\; \longleftrightarrow \; 3\, Fe^{2+}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 2\, Al\, _{\textit{(s)}} \end{array}

Brugbart svar (0)

Svar #6

I øvrigt har du under notationen ombyttet elektrodepotentialerne:

\small \begin{array}{llllll} \textup{Anode:}&Fe\, _{\textit{(s)}}\; \longrightarrow \; Fe^{2+}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 2\, e^-&&{E_{celle}}^{\Theta} =0.44\; V\\\\ \textup{Katode:}&Al^{3+}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 3\, e^-\longrightarrow \; Al\, _{\textit{(s)}}&&{E_{celle}}^{\Theta} =-1.68\; V\\\\\\ &E_{redox}=E_{red}-E_{ox}\\\\ &E_{redox}=\left (-1.68\; V \right )-\left ( -0.44\; V \right )=-2.12\; V \end{array}

Svar #7
30. oktober 2019 af Amalie1234324

Jeg har vedhæftet det jeg ikke forstår. Når man skal regne på det jeg har vedhæftet, hvad er y så. Skal der ikke indsættes noget i y. Hvor er ligevægtskonstanten i ligningen.

Vedhæftet fil:ligevægtskonstanten.PNG

Skriv et svar til: Beregn ligevægtskonstanten for elemementets totalreaktion ved 25 grader celcius.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.