Matematik

hurtige hjælp

29. november 2019 af Bygningsingeniør - Niveau: A-niveau

Hej alle, jeg håber nogen kan hjælpe mig med følgende spørgsmåle

En stokastisk variabel Y er normalfordelt Y∼N(7,2) , og F er fordelingsfunktionen for Y.

a) Undersøg, om punkterne Q(7; 0,5) og P(9; 0,84) ligger pa° grafen for F.

er middelværdien ikke 7 og spredning 2, men hvordan skal jeg undersøg punkterne ...

b) Argumente´r for, at værdien x=14 er den exceptionelle udfald for X.

God weekend

Mange tak på forhånd!

Brugbart svar (1)

Svar #1
29. november 2019 af peter lind

Du skal slå op i dit CAS værktøj om P(X<7) = 0,5 og P(X<9) = 0,84

Svar #2
29. november 2019 af Bygningsingeniør

Du skal slå op i dit CAS værktøj om P(X<7) = 0,5 og P(X<9) = 0,84

jeg må desværre ikke bruge hjælpemidler ... :-(

Brugbart svar (1)

Svar #3
29. november 2019 af peter lind

Så læg mærke til at P(X<7) = P(X<μ) og P(X<9) = P(X<μ+σ) Det er muligt at det står i din bog.

Brugbart svar (1)

Svar #4
29. november 2019 af AMelev

7 er middelværdien μ, og da normalfordelingen er symetrisk omkring middelværdien, er F(7) = P(X ≤ 7) = 50%.

Du skriver, at du har hf-enkeltfag A-niveau. Følger det ikke STX-A bekendtgørelsen? I så fald er det STXA-formelsamlingen, du har til rådighed til Uden hjælpemidler.
Spredningen σ = 2, så 9 = μ + σ. 
Hvis du ser sidste figur på side 42 i FS (lidt ulogisk placeret under binomialfordeling), kan du se, at 68.27% ligger mellem μ - σ og μ + σ. Pga. symmetrien ligger så halvdelen 34.1% mellem μ og μ + σ.
Altså vil 50% + 34.1% ligge til venstre for μ + σ. Dvs. F(μ + σ) = F(9) = 50% + 34.1% = 84.1% = 0.84.

NB! Da normalfordelingen er en kontinuert fordeling, er P(X < j) = P(X ≤ j), da arealet af et linjestykke er 0.

Svar #5
02. december 2019 af Bygningsingeniør

7 er middelværdien μ, og da normalfordelingen er symetrisk omkring middelværdien, er F(7) = P(X ≤ 7) = 50%.

Du skriver, at du har hf-enkeltfag A-niveau. Følger det ikke STX-A bekendtgørelsen? I så fald er det STXA-formelsamlingen, du har til rådighed til Uden hjælpemidler.
Spredningen σ = 2, så 9 = μ + σ. 
Hvis du ser sidste figur på side 42 i FS (lidt ulogisk placeret under binomialfordeling), kan du se, at 68.27% ligger mellem μ - σ og μ + σ. Pga. symmetrien ligger så halvdelen 34.1% mellem μ og μ + σ.
Altså vil 50% + 34.1% ligge til venstre for μ + σ. Dvs. F(μ + σ) = F(9) = 50% + 34.1% = 84.1% = 0.84.

NB! Da normalfordelingen er en kontinuert fordeling, er P(X < j) = P(X ≤ j), da arealet af et linjestykke er 0.

mange tak for det, men jeg er stadige i tvivl, da jeg ikke er helt med på konklusionen 

Svar #6

er konklusionen er punkterne ligger på grafen ikke sandt?

Brugbart svar (1)

Svar #7
02. december 2019 af AMelev

Jeg er til gengæld usikker på, hvad det er, du ikke er helt med på. Hvis ikke nedenstående hjælper, må du lige præcisere, hvor kæden springer af.

F(9) = P(X < 9) = P(X < 7) + P(7 < X < 9) = F(7) + P(μ < X < μ + σ) = 50% + 34.1% = 84.1% = 0.84.

b) Væn dig til at lægge et billede af opgaveformuleringen op. Risikoen for fejl og mangler er alt for stor, når opgaven skrives af.

Argumente´r for, at værdien x=14 er den et exceptionellet udfald for X.

Der er uendelig mange exceptionelle udfald, nemlig alle de X-værdier, der ligger uden for [μ - 3σ,μ + 3σ] = [1,13], hvoraf 14 altså er én.

Svar #8

værsgo, og mange tak for hjælpen!

Brugbart svar (0)

Svar #9
02. december 2019 af AMelev

Det står faktisk forkert, sådan som du har skrevet. Du kan ikke argumentere for det, der fejlagtigt står, men kun for det, der menes. :)

Skriv et svar til: hurtige hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.