Matematik

1. koordinat til cirklens centrum

01. december 2019 af Johnniboi - Niveau: B-niveau

Jeg skal bruge hjælp til denne opgave!! :)

Har vedhæftet filen med illustrationen :)

Tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. december 2019 af ringstedLC

a) 

\begin{align*} l:y &= 2x+4 \\ C &= P+t\cdot \widehat{\overrightarrow{r_l}}\;,\;\overrightarrow{r_l}=\binom{1}{2} \\ \binom{x_0}{0} &= \binom{P_x}{P_y}+t\cdot \binom{a}{b} \\ 0 &= P_y+t\cdot b \\ t &= \:? \\ x_0 &= \;? \end{align*}


Svar #2
01. december 2019 af Johnniboi

#1

a) 

\begin{align*} l:y &= 2x+4 \\ C &= P+t\cdot \widehat{\overrightarrow{r_l}}\;,\;\overrightarrow{r_l}=\binom{1}{2} \\ \binom{x_0}{0} &= \binom{P_x}{P_y}+t\cdot \binom{a}{b} \\ 0 &= P_y+t\cdot b \\ t &= \:? \\ x_0 &= \;? \end{align*}

Jeg er ikke helt med på din udredelse her. Kan du forklare med ord?


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. december 2019 af ringstedLC

l og radien i P er vinkelrette. Forskyd P med tværvektoren til 's retningsvektor ganget med t.

\begin{align*} \widehat{\overrightarrow{r_{\,l}}} &=\binom{a}{b}= \binom{2}{-1} \\ x_0 &= P_x+t\cdot a \end{align*}

for at få (x0, 0)


Svar #4
01. december 2019 af Johnniboi

Jeg får x0 = 8. Er det rigtigt forstået?

Jeg syntes forresten det er mærkeligt at det ikke ville være beskrevet at P og C laver en ortogonal linje på l i opgaven.


Brugbart svar (0)

Svar #5
01. december 2019 af ringstedLC

Det får jeg også. Opgaverne bliver sværere og sværere, så man regner nu med, at du selv kan se det.

Og hvis vi nu skal være helt ærlige, så jeg ihvertfald aldrig "ortogonal", når der ikke er tale om vektorer.


Skriv et svar til: 1. koordinat til cirklens centrum

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.