Matematik

Regn med tendenslinje

11. december 2019 af mariestuart - Niveau: 9. klasse

Hej SP!
Jeg kan simpelthen ikke regne ud, hvordan man skal forstå punktdiagrammer og tendenslinjer. 

Hvad fortæller punkter, som ligger på en lodret linje i diagrammet om elevernes højder og fodlængder?
Og hvad fortæller punkter, som ligger på en vandret linje i diagrammet om elevernes højder og fodlængder? Jeg har forsøgt at søge lidt på nettet, men har ikke fundet noget endnu. Er der nogle, der ved noget?

Et eksempel er vedhæftet. 

På forhånd tak. 

Vedhæftet fil: punktdiagram.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
11. december 2019 af Repeno

Lodret linje = Samme højde af eleverne --> Ligger eleven/punktet på én af de lodrette linjer, har eleven/punktet samme højde som de andre elever/punkter på den linje.

Vandret linke = Samme fodlængde mellem eleverne. --> Ligger eleven/punktet på én af de vandrette linjer, har eleven/punktet samme fodlængde som de andre elever/punkter på den linje.

Hvis du er i tvivl om hvordan det er at du læser punktdiagrammet, kan du se min vedhæftede fil.

På eksemplet er eleven 150cm høj, og har en fodlængde på 32cm 

Vedhæftet fil:SP1.png

Svar #2
11. december 2019 af mariestuart

Tusinde tak! Nu har jeg så fundet ud af at få tegnet tendenslinjen ind i Excel. Men jeg har svært ved at se, hvad hældningen fortæller. Tendenslinjen er jo ikke særligt stejl, så betyder det, at der ikke er langt imellem observationerne? 

Hvad ville det betyde, hvis hældningen var negativ? Hvis hældningen var 0?

Her tænker jeg, at hvis hældningen er 0, må de alle sammen have den samme skostørrelse og højde? Men jeg kan ikke rigtig se, hvad det ville betyde, hvis hældningen var negativ. 

Min tendenslinje er vedhæftet. (Jeg har glemt at ændre titlen) 

Vedhæftet fil:Min tendenslinje.PNG

Brugbart svar (1)

Svar #3
11. december 2019 af Repeno

Den lineære linje du har på det billedet viser sammenhængen mellem Højde i cm, og fodlængde i cm. I dette tilfælde er den lineære regressionsanalyse positiv , hvilket betyder, at du kan konkludere at jo højere du er, jo større er din fod (gennemsnitligt).

Hvis den lineære linje derimod var negativ (startede højt, og går ned af), ville du kunne konkludere , at fodstørrelsen bliver mindre jo højere du bliver. 

Grunden til at den lineære linje ikke er er stejl er fordi, at din fod ikke bliver meget større, af at blive højere.

Men hvis man derimod fik 5cm større fod pr. 1cm højde, ville den linære linje være meget stejl. 

Håber du forstår :) - Er ikke den bedste til at formulere mig :D


Svar #4
11. december 2019 af mariestuart

Jeg synes, at du har gjort det meget forståeligt (: Så hvis hældningen var 0, blev ens fod slet ikke større, fordi man blev højere? 


Brugbart svar (0)

Svar #5
11. december 2019 af Repeno

Ja, lige præcis! Hvis hældningen var 0, ville ens fod ikke blive større, selvom at man blev højere.


Svar #6
11. december 2019 af mariestuart

Tusinde tak! (: Det har hjulpet virkelig meget - den virkede helt uoverskuelig i starten. 


Skriv et svar til: Regn med tendenslinje

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.