Kemi

Flydende fase - hvordan mere end væsker?

14. december 2019 af Alrighty - Niveau: C-niveau

Flydende faser betegnes både som væsker og gasser, men hvordan kan gasser være flydende? Er det ikke kun væsker der er flydende, som fx vand og benzin - og ikke lattergas fx?


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. december 2019 af thelma333 (Slettet)

prøv at læse her

https://www.kosangas.dk/privat/skift-til-kosan-gas/hvad-er-gas/hvad-er-gas/

Brugbart svar (0)

Svar #2
14. december 2019 af gerthansen

mig bekendt er gasser gas, altså "luft", og væsker er flydende, at du tager noget som normalt er en gas og gør det flydende, gør netop at du ændrer dets tilstand fra en gas til en væske.


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. december 2019 af Eksperimentalfysikeren

#0 Hvor har du været ude for, at både væsker og gasser er blevet betegnet flydende?

Der er i hvert fald ét tilfælde, hvor jeg vil tro, det kan optræde, nemlig strømningsmekanikken. En væskestrømning og en luftstrømning følger i ved udstrækning de samme love, hvis strømningshastigheden er lav sammenlignet med lydhastigheden i væsken eller luften. Det er derfor lettest at omtale begge dele som flydende og så undgå besværet med hele tiden at skulle skrive "væske eller gas".

Hvis du er stødt på det i anden sammenhæng, vil jeg gerne høre om det.


Svar #4
15. december 2019 af Alrighty

#3 https://da.wikipedia.org/wiki/Opl%C3%B8sningsmiddel   - der står at et opløsningsmiddel er en flydende fase, herunder er b.la. 'gas' sat i parentes.

Jeg undre mig også over, hvordan en heterogen blanding kan udgøres kun af (l)? Er det ikke meningen at en heterogen blanding er mindst to af følgende tre faser: (l), (s) og (g)?


Brugbart svar (0)

Svar #5
15. december 2019 af gerthansen

I langt de fleste tilfælde vil man bruge et flydene solvent ja, men tror også godt du kan bruge gas, kan dog ingen eksempler :/

En heterogen blanding kan også godt bestå af noget polært og så upolært, fx olie i vand, begge er væsker, men de er ikke "blandet" på den måde.


Brugbart svar (0)

Svar #6
15. december 2019 af chyvak

Der er under alle omstændigheder tale om en noget løs termonolgi når to vidt forskellige faser samles under betegnelsen for den ene. Jeg har en formodning om, at den måske kan han sin oprindelelse i ordet fluid, som er en veldefineret term. En fluid er karaketeriseret ved at det derformerer under enhver forskydningsspænding. Fluiders bevægelse ("strømning") er hvad strømningsmekanikken beskæftiger sig med. Et fluid kan være et stof i een af tre faser: gas, væske, plasma. De kan dermed alle "strømme", eller med et andet, løsere defineret ord "flyde". Men det er et gæt. Jeg har arbejdet med fluidmekanik i mange år og er aldrig stødt ind i denne sprogbrug.


Skriv et svar til: Flydende fase - hvordan mere end væsker?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.