Matematik

Stedfunktion til hastighed-og accelerationfunktion

17. december 2019 af ao270 - Niveau: A-niveau

Hejsa :)
Jeg har fået stedfunktionen : 

s(t)=6,658 * 10^-9 * t^6 - 1,98 * 10^-6 * t^5 + 0,2042 * 10^-3 * t^4 - 7,943 * 10^-3 * t^3 + 57,49 * 10^-3 * t^2 + 3,83 * t

Opgaven lyder på at jeg skal lave en hastigheds- og accelerationsfunktion og afbillede dem som grafer ud fra stedfuntionen. Dog kan jeg ikke helt gennemskue hvordan jeg laver stedfunktion om til det jeg skal bruge. De regler jeg tror kan bruges er noget i stil med; 

s(t)=s0 + v0 * t + 1/2 * a * t^2

v(t)=v0 + a * t

Hvis nogen kan henvise mig til en hjemmeside, video med forklaring eller nogen der kan give et eksempel på hvordan man løser sådan en opgave vil det være meget hjælpsomt!


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. december 2019 af Eksperimentalfysikeren

Hastigheden er den første afledede af stedet, så du skal differentiere s(t) med hensyn til t. Så har du v(t).

Tilsvarende differentierer du v(t) og får a(t).


Svar #2
17. december 2019 af ao270

#1

Hastigheden er den første afledede af stedet, så du skal differentiere s(t) med hensyn til t. Så har du v(t).

Tilsvarende differentierer du v(t) og får a(t).

Jeg forstår godt man skal differentierer, og jeg vil gætte på at man skal bruge ubestemt integral regning... Er det muligt hvis du kunne give et eksempel? Jeg ved hverken hvilke regler jeg skal bruge eller hvor jeg burde starte henne.

Er det muligt for mig at bruge regler som disse?:

 (x^{a})'=\int (1/a+1) * x^{a+1} + k

(a)' = ax + k


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. december 2019 af Emils123

Da der bliver bedt om at finde funktioner, er det, det ubestemte integrale du skal finde ja.

På en opgave som ovenstående går jeg ud fra at du må bruge computer? I så fald bruger du bare integralfunktionen i dit tegneprogram.

Hvis du ikke må bruger computer, så må du lige sige til, så giver jeg dig et eksempel når jeg kommer hjem :)

Svar #4
17. december 2019 af ao270

Mange tak for svar. Jeg har klaret opgaven og sammenlignet med en klassekammerat :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
17. december 2019 af Eksperimentalfysikeren

Du skal ikke bruge integraler. Og de to formler, du angiver er forkerte. De skalvære:

(xa)' = axa-1

(a)' = 0


Skriv et svar til: Stedfunktion til hastighed-og accelerationfunktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.