Fysik

Boyle-mariottes lov

08. januar 2020 af Kennethpedersen - Niveau: A-niveau

Hejsa allesammen.

Jeg har fået til opgavet at bevise boyle-mariottes lov, hvilket såment er fint. Dog støder jeg på en del af opgaven som er lidt svær at forstå efter sådan en god lang juleferie. 

Opgave:

P*V=K <=> V=1/P*k (for at lave det til en lineær linje - grafisk (1/p, V)-graf som forventes at være en proportionalitet).

Jeg laver forsøget ved at tilslutte en gaspressure-apparat til min computer, og åbner programmet loggerpro, hvor jeg så har min sprøjte med almindelig atmosfærisk luft. Jeg udføre forsøget, men støder på den del af opgaven jeg ikke forstår. 

"Vi opdager nu, at der ikke helt er den proportionale sammenhæng, som vi forventede, da grafen skærer y-aksen lidt under 0. Det vil sige, at vi konstaterer en sammenhænf på formen -> V=1/P*k-V0 eller V+V0=1/P*k. Som kan forklares ved at der er lidt luft mellem gaspistolen og trykmåleren, og dette rumfang er V0. Dermed er loven alligevel bekræftet. (Forklar!).

Hvorfor er loven bekræftet er mit spørgsmål?

Vedhæftet fil: BoyleMs.lov (2).docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
08. januar 2020 af peter lind

Jeg kender ikke det pågældende apparatur. men det er klart at hvs der er mere luft, vil det ændre det som anført. Du skal også være opmærksom på, at der er måleusikkerhed, så en mindre afvigelse fra at gå gennem (0, 0) er normalt


Brugbart svar (0)

Svar #2
08. januar 2020 af Eksperimentalfysikeren

Der erformodentlig en slange eller et rør mellem gaspistol og trykmåler. Her er der et rumfang, V0, der ikke er med i det rumfang, der er aflæst. Det reelle rumfang er altså Vreelt = Vaflæst + V0.


Skriv et svar til: Boyle-mariottes lov

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.