Matematik

Hvordan finder man koordinaten(erne)?

30. januar 2020 af KageSpiseren - Niveau: A-niveau

Hej SP

Jeg sidder med denne opgave: (vedhæftet)

Og jeg i gang med b og c

Hvordan kan jeg finde koordinat D og E ud fra den information jeg har?

På forhånd tak!

Vedhæftet fil: Mat opgave 1.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
30. januar 2020 af Soeffi


Svar #2
30. januar 2020 af KageSpiseren

#1

Se evt. http://studie.one/mat/htx/1319/mat-a-htx-2016-05-27/index.html.

Har brug for beregningsmetoder, ikke hjælp fra geogebra.


Brugbart svar (0)

Svar #3
30. januar 2020 af peter lind

De to cirkler skærer hinanden i D og E. Det er altså fællespunkter for cirklerne og koordinaterne må opfylde begge ligninger. Du skal altså løse de to ligninger

Tip: Hvis du udregner kvadraterne og derefter trækker ligningerne fra hinanden får du en linær ligning som altså også skal være opfyldt


Svar #4
30. januar 2020 af KageSpiseren

snakker du om A og B ligningen?

#3

De to cirkler skærer hinanden i D og E. Det er altså fællespunkter for cirklerne og koordinaterne må opfylde begge ligninger. Du skal altså løse de to ligninger

Tip: Hvis du udregner kvadraterne og derefter trækker ligningerne fra hinanden får du en linær ligning som altså også skal være opfyldt


Brugbart svar (1)

Svar #5
30. januar 2020 af peter lind

Ligningerne for cirklerne med centrum i A og B


Svar #6
30. januar 2020 af KageSpiseren

#5

Ligningerne for cirklerne med centrum i A og B

Men når jeg så har løst de 2 ligninger vil jeg få koordinater til A og B og ikke D og E, for jeg har allerede udregnet A og B? Jeg spørger lige nu hjælp til b) og c) ikke a), b) og c)

Vil gerne vide hvordan


Brugbart svar (1)

Svar #7
30. januar 2020 af peter lind

Du får ikke som løsninger koordinaterne til centrene, men koordinaterne til fællespunkterne, som er D og E.

hvis du sætter koordinaterne ind for centrene bliver venstresiderne 0 og altså ikke det samme som højresiderne


Svar #8
30. januar 2020 af KageSpiseren

#7

Du får ikke som løsninger koordinaterne til centrene, men koordinaterne til fællespunkterne, som er D og E.

hvis du sætter koordinaterne ind for centrene bliver venstresiderne 0 og altså ikke det samme som højresider

Tror ikke jeg forstår. 

Jeg har lavet a) og fået afstanden mellem A og B.

Hvad så nu?


Brugbart svar (1)

Svar #9
30. januar 2020 af peter lind

 Cirklens ligning bliver opfyldt for de punkters koordinater der ligger på cirklen. For alle andre punkter bliver det et falsk udsagn. Når du løser ligningssytemet bliver de fundne koordinater opfyldt for begge cirklerne, så de ligger altså på begge cirkler.

Jeg kan kun råde dig til at prøve nogle punkter på cirklerne og evt. løse ligningerne i opgaven og se om de stemmer.

Du kan også prøve med nogle helt andre og nemmere cirkler for eks en cirkel med centrum i begyndelsespunktet og den anden på x aksen


Svar #10
30. januar 2020 af KageSpiseren

Så hvad vil du anbefale jeg bruger fra HTX formelsamlingen for at løse lignende?


Brugbart svar (1)

Svar #11
30. januar 2020 af peter lind

I formelsamlinge kan du kun bruge kvadratsætningerne til at udregne kvadraterne

ellers kan du gøre følgene

addere eller subtraher det samme på venstre og højre side

gange eller dividere med det samme ≠0 på begge sider af lighedstegnet.

I det her tilfælde skal du brug reglen om at subtrahere det samme på begge sider af lighedstegnet når du subtraherer ligningerne fra hinanden


Svar #12
30. januar 2020 af KageSpiseren

#11

I formelsamlinge kan du kun bruge kvadratsætningerne til at udregne kvadraterne

ellers kan du gøre følgene

addere eller subtraher det samme på venstre og højre side

gange eller dividere med det samme ≠0 på begge sider af lighedstegnet.

I det her tilfælde skal du brug reglen om at subtrahere det samme på begge sider af lighedstegnet når du subtraherer ligningerne fra hinanden

Jeg tænkte også nogenlunde det samme, men var bare ikke helt 100% på om det var rigtigt eller ej, men har fået det bekræftet nu.


Svar #13
01. februar 2020 af KageSpiseren

#1

Se evt. http://studie.one/mat/htx/1319/mat-a-htx-2016-05-27/index.html.

Hvilken formel er det der bruges for at finde c'eren? xB + (xB - xA)?


Brugbart svar (1)

Svar #14
01. februar 2020 af Soeffi

#13. Hvilken formel er det der bruges for at finde c'eren? xB + (xB - xA)?

Det er noget, der følger af symmetri. xC og xA er lige langt fra xB bare på hver sin side af symmetrilinjen.

Vedhæftet fil:1935182.png

Brugbart svar (1)

Svar #15
01. februar 2020 af ringstedLC

Noget i den stil; da bordet er symmetrisk er |AB| = |BC|, Ay = Cy og radierne lige store.


Skriv et svar til: Hvordan finder man koordinaten(erne)?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.