Matematik
Bestem hastighed af vanddybdens vækst
Jeg forstår ikke rigtig spørgsmål d). Kan jeg få et hint? 
Svar #1
31. januar 2020 af StoreNord
meter/time er bare den 1. afledede af dybden.
Hastigheden af væksten er den 2. afledede af dybden, så din overskrift er forkert formuleret.
Svar #3
31. januar 2020 af AMelev
Du har angivet C-niveau, men mig bekendt indgår hverken differentialregning eller trigonometriske funktioner i C-niveaupensum.
De værktøjer, du har at gøre brug af, afhænger af niveauet, så giv lige en melding om, hvorvidt niveauet faktisk er C.
Svar #5
31. januar 2020 af BingBongBing69 (Slettet)
#3Du har angivet C-niveau, men mig bekendt indgår hverken differentialregning eller trigonometriske funktioner i C-niveaupensum.
De værktøjer, du har at gøre brug af, afhænger af niveauet, så giv lige en melding om, hvorvidt niveauet faktisk er C.
Ja det min fejl, jeg skulle trykke B-niveau
Svar #6
01. februar 2020 af AMelev
Væksthastigheden til tidspunkt t0 er f '(t0).
Den kan du beregne eller aflæse som hældning til tangenten i (t0,f(t0)).
Sp. b) og c) er også lettest at løse grafisk. Du skal bare sikre dig, at grafvinduet dækker hele definitionsområdet og dokumentere, hvad du har gjort..

Svar #8
12. oktober 2023 af ringstedLC
c) På figuren i #6 ses koordinaterne af fmaks , altså de to højvande i løbet af et døgn. Deres afstand er den samme tid som mellem de to lavvande.
d) Tegn en tangent i (13, f(13)) og aflæs/bestem dens hældning.
Svar #9
12. oktober 2023 af hjælp200124
Jeg er blevet total forvirret i forhold til spørgsmål b).Så nu har jeg lavet et linjestykke og målt mellem de to punkter men jeg har jo målt det i meter? og den beder mig om timer?
Svar #10
12. oktober 2023 af ringstedLC
Nej du har ikke målt i meter.
Der er højvande lidt efter kl. 05:30 og igen lidt før kl. 18:00 (t0 = 00:00). Perioden er altså ca. 12 timer.
Skriv et svar til: Bestem hastighed af vanddybdens vækst
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.