Matematik

Ligesidet trekent udfra grundlinje og grader

23. april 2020 af Volton - Niveau: 9. klasse

Hej Derude.

Hvordan finder jeg højden på en ligebenet trekant hvor grundlinien er 10 cm (har den i halvdelen og brugt pythagoras til udregning da jeg kender både højden og hypotenusen MEN det kunne være interessant at udregne højde KUN udfra grundlinie og grader - jeg ved det er TAN man bruger men det kniber med formlen.

Trekanten er som skrevet 10 cm i grundlinje og måler 36 grader - jeg bruger excel så skal nok bruge formlen nøjagtigt som den skrives i excel - På forhånd tak fra Svanekiaer.


Brugbart svar (1)

Svar #1
23. april 2020 af apricotx

Begynd med at tegne en skitse. Den skal være så præcis, at vinklerne faktisk ser ud at passe. Indtegn også højden i trekanten.

Se nu, om du ikke kan finde en retvinklet trekant inde i din ligebenede trekant. 

Nu sammenligner du så dén retvinklede trekant med formlen for tangens, hvor du sikkert også kan finde en figur, der passer med formlen.


Brugbart svar (1)

Svar #2
23. april 2020 af mathon

                               \small h = \tfrac{1}{2} \cdot g \cdot \tan(v_{grund})


Brugbart svar (1)

Svar #3
23. april 2020 af mathon

#0
      Du pendler mellem ligesidet- og ligebenet trekant.


Svar #4
23. april 2020 af Volton

Sorry allesammen  DEt er en LIGEBENET trekant - håber ikke jeg har skabt fouora - vh Tonny


Svar #5
23. april 2020 af Volton

#2

                               \small h = \tfrac{1}{2} \cdot g \cdot \tan(v_{grund})

Hej Mathon.

Super duper - Ved du nøjagtigt hvorledes jag skal skrive formlen i Excel?? vh Tonny


Svar #6
23. april 2020 af Volton

#1

Begynd med at tegne en skitse. Den skal være så præcis, at vinklerne faktisk ser ud at passe. Indtegn også højden i trekanten.

Se nu, om du ikke kan finde en retvinklet trekant inde i din ligebenede trekant. 

Nu sammenligner du så dén retvinklede trekant med formlen for tangens, hvor du sikkert også kan finde en figur, der passer med formlen.

Hejsa. Jeg ved at vinkler (begge på 36 grader) passer - det er et pentagram med stjerne jeg regner på og derfor er højden på den ligebenede trekant vigtig - vh Tonny


Svar #7
23. april 2020 af Volton

#3

#0
      Du pendler mellem ligesidet- og ligebenet trekant.

Sorry - Den ER ligebenet - vh Tonny


Svar #8
23. april 2020 af Volton

Regnestykket på den ligebende trekant mere specifikt 

a=3,5  -  b= 5   c = 6,1  - udfra Phytagoras passer samtlige mål  - arealet er 0,5*a*b = 8,75 cm2 *2 = 17,50 cm2 for hele trekanten.

kvrod 3,5^2+5^2  =  12,25 + 25 = 37,25 kvrod  c  bliver så 6,10 cm

Formlen for højden er 0,5*g*TAN(v grund) men hvordan skriver man denne formel i excel???. vh Tonny


Svar #9
23. april 2020 af Volton

#5
#2

                               \small h = \tfrac{1}{2} \cdot g \cdot \tan(v_{grund})

Hej Mathon.

Super duper - Ved du nøjagtigt hvorledes jag skal skrive formlen i Excel?? vh Tonny

Hej igen Mathlon. Har du en mere forståelig måde at skrive formlen på ? vh Tonny 

jeg undskylder at jeg skal have det skåret ud i pap - 


Skriv et svar til: Ligesidet trekent udfra grundlinje og grader

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.