Matematik

Funktioner. Hjælp!

05. maj 2020 af susanneeeee - Niveau: C-niveau

En der en som kan hjælpe med 3b, jeg har ikke bilaget, så jeg kan ikke tegne den. 

Og 4 har jeg også brugt for hjælp til. 


Brugbart svar (2)

Svar #1
05. maj 2020 af Mathias7878

I opgave 3b) skal du aflæse i hvilket punkt graferne for de to funktioner f(x) og g(x) skærer hinanden. Førstekoordinanten, dvs. x-værdien, er så løsningen til ligningen f(x) = g(x).

I opgave 4 a) har du givet en lineær funktion f(x), der er på formen f(x) = ax+b. Man bemærker, at at når x stiger med en enhed, så stiger f(x) med 4 enheder og at når x = 0, så er f(x) = 3. Dvs. du kan opstille en funktion f(x) ud fra, hvad jeg lige har skrevet for at beregne de resterende felter.

Du skal altså indsætte x = 2 i forskriften for at beregne det tredje nederste felt og løse ligningen f(x) = 23 mht. x for at beregne det fjerde øverste felt. 

- - -

 

 


Brugbart svar (1)

Svar #2
05. maj 2020 af AMelev

Husk lige: 1 opgave pr. tråd, så det hele ikke bliver rodet sammen.
Så kan du også nøjes med at tage et klip af selve den opgave, det drejer sig om og lægge det op.

Ad 3b) Der er 2 skæringspunkter og altså 2 løsninger til ligningen f(x) = g(x)

Opg. 4 Alternativ metode
En lineær funktion er kendetegnet ved, at en fast x-tilvækst Δx giver en fast f-tilvækst Δf = a· Δx.

 

Vedhæftet fil:Udklip.JPG

Skriv et svar til: Funktioner. Hjælp!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.