Matematik

Spids vinkel mellem linje og xy-plan

18. maj 2020 af Dallas89 - Niveau: A-niveau

Min opgave ser sådan ud (vedhæftet fil)

Jeg har regnet a) ud og fundet at der ingen skæringer er, men jeg vil gerne vide hvad min xy-plan er?

Er i tvivl om jeg bare tager kuglens ligning og sætter z=0

Jeg har forsøgt mig med et par forskellige metoder og i den ene får jeg vinklen til 5,7682 og den anden 11,5959, men som sagt er det xy-planen jeg er i tvivl om. Formlerne derfra kan jeg godt. Hjælp hurtigst muligt, ville være meget rart :D

Vedhæftet fil: Udklip.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
18. maj 2020 af peter lind


Brugbart svar (1)

Svar #2
18. maj 2020 af peter lind

xy planen har ligningen z=0 og dens normalvektor er (0, 0, 1)


Svar #3
18. maj 2020 af Dallas89

Hmm, den brugte jeg også i et forsøg, og den gav mig en vinkel på 7,0705 grader. Jeg har en kammerat der fik det til 26,57 ved at lade geogebra udregne det. Om han så har gjort noget forkert, eller jeg gør ved jeg ikke :D


Brugbart svar (1)

Svar #4
18. maj 2020 af mathon

#3

             Din vinkel er rigtig.


Svar #5
18. maj 2020 af Dallas89

#2

xy planen har ligningen z=0 og dens normalvektor er (0, 0, 1)

#1

Hvordan ligger du billedet ind? Synes jeg prøvede at indsætte billede, men virkede ikke?


Brugbart svar (0)

Svar #6
18. maj 2020 af AMelev

#0 Jeg forstår ikke 2HF og A-niveau? Og rumgeometri? Det passer bare slet ikke sammen.

#3 \angle (linje,plan) = 90^{\circ } - \angle (r,n), hvor r er retningsvektor for linjen og n er normalvektor til planen.

#5 Du skal have billedet liggende i skyen et eller andet sted og så kopiere webadressen, som du indsætter, ved "Indsæt billede" og tilpasser bredden (max ca. 700).
Evt. kan du vedhæfte billedet til dit indlæg og uploade. Så kan du efterfølgende åbne vedhæftningen, højreklikke og kopiere webadresse. Så kan du redigere dit indlæg og indsættte billede. Du har 10 min. til at redigere i.


Svar #7
18. maj 2020 af Dallas89

#6

#0 Jeg forstår ikke 2HF og A-niveau? Og rumgeometri? Det passer bare slet ikke sammen.

#3 \angle (linje,plan) = 90^{\circ } - \angle (r,n), hvor r er retningsvektor for linjen og n er normalvektor til planen.

#5 Du skal have billedet liggende i skyen et eller andet sted og så kopiere webadressen, som du indsætter, ved "Indsæt billede" og tilpasser bredden (max ca. 700).
Evt. kan du vedhæfte billedet til dit indlæg og uploade. Så kan du efterfølgende åbne vedhæftningen, højreklikke og kopiere webadresse. Så kan du redigere dit indlæg og indsættte billede. Du har 10 min. til at redigere i.

Opgaven er løst. Tak for hjælp med billedet :D


Brugbart svar (1)

Svar #8
18. maj 2020 af ringstedLC

#3

Hmm, den brugte jeg også i et forsøg, og den gav mig en vinkel på 7,0705 grader. Jeg har en kammerat der fik det til 26,57 ved at lade geogebra udregne det. Om han så har gjort noget forkert, eller jeg gør ved jeg ikke :D

I GG får man også 7.07º, hvis det gøres rigtigt.


Skriv et svar til: Spids vinkel mellem linje og xy-plan

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.