Biologi

Er der nogle der vil hjælpe mig med at forstå spørgsmålet

21. maj 2020 af HFNU (Slettet)

Hvilke enzymer hjælper med nedbrydningen i fordøjelsen af enten kulhydrater, fedtstoffer eller proteiner?

betyder det at jeg skal finde frem til hvilke enzymer der nedbryder kulhydrater, fedtstoffer samt proteiner.

TAK


Brugbart svar (1)

Svar #1
21. maj 2020 af Goten (Slettet)

Ja, men selve de enzymer, som du finder frem til, behøver ikke nødvendigvis at kunne nedbryde både det ene og det andet.


Svar #2
21. maj 2020 af HFNU (Slettet)

Ift. kulhydrater:

Vil det være korrekt at kort at forklarer det sådan:

Fordøjelsen  af kulhydrater starter i munden, hvor spyt udskilles fra 3 spytkirtler. I spyttet er enzymet 'spytamalas'e med til at nedbryde de lange stivelseskæder(polysakkarider) af mad til  disakkaridet maltose. 

Fordøjelsen forsætter nu i tolvfingertarmen, hvor bugspytamalyse og enzymet 'maltase' nedbryder maltose(disakkaridet) til glukose(monosakkarid)


Brugbart svar (1)

Svar #3
21. maj 2020 af Goten (Slettet)

#2

Ja, det er korrekt.


Svar #4
21. maj 2020 af HFNU (Slettet)

Mange tak.

1.Jeg er  lidt usikker på, hvor maden fra mavesækken ryger hen,  tolvfingertarmen eller fordøjelseskanalen?

2. Fordøjelsesprocessen slutter i tyndtarmen er det korrekt ? 


Brugbart svar (1)

Svar #5
21. maj 2020 af Skaljeglavedinelektier

#2 der er også andre relevante enzymer, man kan nævne. 

#4

Efter mavesækken kommer maden over i tolvfingertarmen. Fordøjelseskanalen er et uheldigt ord at bruge, for det dækker faktisk også over munden og mavesækken. 

Ja det er korrekt. I tyktarm sker der hovedsageligt ændringer i ioner og væske. 


Svar #6
21. maj 2020 af HFNU (Slettet)

Mange mange tak

#2, hvad kunne andre relevante enzymer være? kan du give et par eksempler.

#4, Ok ja, men skriver tolvfingertarmen


Brugbart svar (0)

Svar #7
21. maj 2020 af Skaljeglavedinelektier

Laktase, sukrase, pancreastisk amylase og oligosaccahridaser. Hvis vi kun snakker om kulhydrater. 

Det synes jeg lyder som en god ide - søg evt. på et billede af fordøjelsessystemet, jeg tror, det kan hjælpe med overblikket. 


Brugbart svar (1)

Svar #8
21. maj 2020 af masteren123

Der findes rigtig rigtig mange enzymer der hjælper kroppen med at fordøje føde. Et par eksempler kunne være:

 Amylase nedbryder f.eks. kulhydrater som stivelse, som findes i kartofler og pasta. Proteaser hjælper kroppen med at nedbryde protein i maden, som f.eks. kød, til små byggestene, som så kan bruges til at opbygge og vedligeholde kroppens væv. Og lipaser hjælper kroppen med at nedbryde fedt og olier.


Svar #9
25. maj 2020 af HFNU (Slettet)

Tak for alle svar. I det sidste svar indgår både enzymer der nedbryder : kulhydrater, proteiner og fedt. Så har jeg en samlet note. Mange mange tak.

Skriv et svar til: Er der nogle der vil hjælpe mig med at forstå spørgsmålet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.