Fysik

Vigtigste beviser i fysik

30. maj 2020 af Goten (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hejsa. Jeg har lige været til årsprøve, hvor jeg tydeligt kunne mærke, at lærer og censor var overrasket over, at jeg ikke kom med nogle beviser undervejs. De sagde også, at det trak min karakter ned. Men sagen er den, at jeg lige har fået en ny lærer, og at min gamle lærer aldrig lærte os om beviser. Jeg vidste faktisk slet ikke, at man beskæftigede sig med beviser i fysik. Jeg skulle forklare forsøget, hvor man måler lys' bølgelængde vha. et optisk gitter, og de forventede åbenbart, at der indgik et bevis i min forklaring..

Mit spørgsmål: Hvad er nogle af de vigtigste beviser, som man skal kunne i fysik B-niveau? Kom gerne med flere :) Jeg skal nok selv undersøge dem yderligere. Tak på forhånd.


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. maj 2020 af Soeffi

#0. Jeg forstår ikke, hvad de mener med beviser i fysik?! Gav de nogle eksempler?


Svar #2
30. maj 2020 af Goten (Slettet)

#1

De kaldte det vist heller ikke 'beviser', men jeg tænkte, at det dét, de mente? De ville have mig til at udvide min udregning for \lambda =\sqrt{L^2+(x+d)^2}-\sqrt{L^2+x^2}, og de så ud til at forvente en bestemt fremgangsmåde eller facit?


Brugbart svar (0)

Svar #3
30. maj 2020 af Soeffi

#2. 
\lambda =\sqrt{L^2+(x+d)^2}-\sqrt{L^2+x^2}

Hvor har du den formel fra? 


Svar #4
30. maj 2020 af Goten (Slettet)

#3


Brugbart svar (0)

Svar #5
30. maj 2020 af Soeffi

#4. Godt, men hvor kommer λ fra?


Svar #6
30. maj 2020 af Goten (Slettet)

#5

x og L måles og lysets bølgelængde kan findes som forskellen mellem l2 og l1, som man hver for sig kan finde ved hjælp af Pythagoras' læresætning. Men man skal sørge for at have mange cifre med i sine udregninger.

Ovenstående citat er fra min lærebog. Hvis jeg har forstået det rigtigt, er l2-l1= λ, eftersom x er afstanden mellem den nulte ordensplet, B, og den første ordensplet, A, hvor der er en forskel i strålegangene (l1 og l2) på netop én bølgelængde.


Brugbart svar (0)

Svar #7
31. maj 2020 af Eksperimentalfysikeren

Normalt vil d være meget mindre end L. Det kan benyttes til at finde en tilnærmet formel, der er meget simplere. Det er sikkert den tilnærmelse, du skulle have regnet ud.


Brugbart svar (1)

Svar #8
31. maj 2020 af Soeffi

#6. Du kan muligvis benytte tilnærmelsen:

\sqrt{1+u}\approx 1+u/2 

der gælder, når u << 1. Dvs. du får følgende (idet L, x og d er større end 0):

\lambda =\sqrt{L^2+(x+d)^2}-\sqrt{L^2+x^2}=

L\cdot \sqrt{1+\left ( \frac{x+d}{L} \right )^2}-L\cdot \sqrt{1+\left ( \frac{x}{L} \right )^2}\approx

L\cdot \left ( 1+\frac{1}{2}\cdot \left ( \frac{x+d}{L} \right )^2 \right )-L\cdot \left ( 1+\frac{1}{2}\cdot \left ( \frac{x}{L} \right )^2 \right )=

\frac{2\cdot x\cdot d+d^2}{2\cdot L}

Her forudsætter vi dernæst, at d << x og dermed at d2 << 2·x·d:

\frac{2\cdot x\cdot d+d^2}{2\cdot L}\approx \frac{2\cdot x\cdot d}{2\cdot L}=\frac{x\cdot d}{L}

Dvs. man får den tilnærmede formel for bølgelængden:

\lambda =\frac{x\cdot d}{L}

(Det er i øvrigt den formel, som nævnes i https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1846825.)


Brugbart svar (1)

Svar #9
31. maj 2020 af Soeffi

#8...Dvs. du får følgende (idet L >> x >> d > 0):...

Skriv et svar til: Vigtigste beviser i fysik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.