Matematik

Hjælp til et spørgsmål til mundtlig årsprøve

05. juni 2020 af cami328f - Niveau: B-niveau

Hej derude

Jeg sidder og er igang med at forberede mig til mundtlig årsprøve i matematik. Jeg er bare studset over et spørgsmål som jeg på ingen måde forstår. Håber nogle konkret kan hjælpe mig:

Jeg har:

gjort rede for, hvad man forstår ved eksponentiel funktion og forklaret fremskrivningsfaktor og vækstrate. 

Det jeg spørger om:

Redegør med udgangspunkt i et eksempel for, hvordan man kan bestemme en eksponentiel model ud fra 2 punkter og hvordan modellen kan bruges til fremskrivninger. 

God dag derude :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. juni 2020 af peter lind

Du kan opstille 2 ligninger med 2 ubekendte hvis du sætter de 2 punkter (x1, y1) og (x2, y2) ind i den generelle form for eksponentialfunktionen. Hvis du divider de 2 ligninger med hinanden går b ud

Se din formelsamling formel 100(eller 107) side 19 (eller 2) for resultatet


Svar #2
05. juni 2020 af cami328f

Så det du egentlig siger er at jeg skal finde fremskrivningsfaktoren a ud fra to punkter på grafen? så jeg skal lave et eksempel hvor jeg finder a = kvadratroden... formel 100? hvad er så det der med "hvordan modellen kan bruges til fremskrivninger?


Brugbart svar (0)

Svar #3
05. juni 2020 af peter lind

Hvis x er tiden kan du jo sætte en tid ind der svarer til en gang i fremtiden, Derved får du et y der også svarer til fremtiden. Det gælder iøvrigt også for andre tidspunkter end fremtiden


Svar #4
05. juni 2020 af cami328f

Kan du komme med et eksempel hvor jeg forstår det og derefter laver mit eget og spørger om det er rigtigt efter? :/


Brugbart svar (0)

Svar #5
05. juni 2020 af ringstedLC

Ofte bruges kapitalfremskrivning som et eksempel på en eksponentiel funktion. Hvis du har indsat 100 kr. på en opsparingskonto og kontoudskriften efter et år viser en saldo på 104 kr., har du to punkter:

\begin{align*} (x_1,x_2) &= (0,100)\;,\;(x_2,y_2)=(1,104) \\ 1+r=a &= \sqrt[x_2-x_1]{\frac{y_2}{y_1}} \\ &= \sqrt[1-0]{\frac{104}{100}} \end{align*}

og modellen kan så opstilles, da b = 100. Herefter kan modellen bruges til at bestemme opsparingen efter et antal år.


Brugbart svar (0)

Svar #6
05. juni 2020 af peter lind

Du har formentlig fået opgaver i eksponentalfunktionen med en ekspnential vækst. Ellers kan du søge på opgaver pm eksponentialfunktionen her på portalen


Skriv et svar til: Hjælp til et spørgsmål til mundtlig årsprøve

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.